SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Preschool Education II - OKB01N116A
Title: Teorie předškolní výchovy II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB03N301A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Pre-requisite : OKB01N110A
Interchangeability : OPB01N116A
Is pre-requisite for: OKB01N122A, OKB01N121A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (18.12.2018)
Theory of Preschool Education II The subject compares the system, aims and content in the educational activities of kindergartens from 1948 to 1990 and in the following period. The sociocentric, pedocentric and convergent essence of an approach to institutional pre-school education are derived from the comparison. It focuses on the documents regarding pre-school education, which arise and become binding after the year 2000. A personality oriented model, as the basis of FEP EE, is explained in its principles as well as in specific description of a teacher's job - respecting the needs of a child, individualisation of pedagogical work. The essence of the school educational programme, class educational programme and individual educational plan is discussed. Methods of pedagogical work (with a focus on educational activities) are explained, with a specific explanation of a pedagogical project, its preparation and realization and contribution to pre-school children. The way of preparing the teacher's work is defined to thematic blocks, situational learning and projects. The output of the subject is a seminar work with a choice of selected topics. The seminar work is to be submitted during the examination period until mid-January.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (14.10.2018)

Cílem předmětu je zorientovat se ve vývoji a směřování předškolní výchovy od 60.let do 90. let 20.stol., konkrétně se orientovat v transformaci předškolní výchovy po roce1990 až do přijetí RVP PV. Vysvětlit osobnostní model předškolní výchovy jeho principy, cíle a metody práce s dětmi v předškolním vzdělávání v současnosti.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (18.11.2020)

Pravidelné kontakty přes SIS.

Zadání materiálů pro distanční studium, zadání pěti témat pro seminární práce - po vypracování zpětná vazba studentům

MS Teams:

344r13c

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.06.2017)

Základní studijní literatura:

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.  Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 8087000-01-3.

PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.

 

Další doporučená literatura:

HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2003, č. 1, s. 34-36.

HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 97880-247-2206-1

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (14.10.2018)

Předmět srovnává systém, cíle a obsah ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období. Ze srovnání je vyvozována sociocentrická, pedocentrická a konvergentní podstata přístupu k institucionální předškolní výchově. Zaměřuje se na dokumenty týkající se předškolního vzdělávání, které vznikají a nabývají závaznosti po roce 2000. Osobnostně orientovaný model, jako základ RVP PV je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele – respektování potřeb dítěte (jejich struktura), individualizace pedagogické práce. Je probírána podstata ŠVP, TVP a IVP.  Jsou vysvětlovány metody pedagogické práce (se zaměřením na výchovné i vzdělávací působení) s konkrétním vysvětlením pedagogického projektu jeho přípravy i realizace a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projekty.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (10.01.2019)

Zakončení předmětu zápočtem. Výstupem z předmětu je seminární práce (SP) s možností výběru ze zadaných témat (dle požadavků vyučujícího - uvádět odkazy na zdroje čerpání z odb. literatury v textu, realizovat průzkum dle tématu, vyhodnotit ho a sdělit své názory). Seminární práce by měla být vytištěná a odevzdána ve zkouškovém období do poloviny ledna.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html