SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of mathematical literacy I - OKB01M125A
Title: Didaktika matematické gramotnosti I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB03M404A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Pre-requisite : OKB01M118A
Interchangeability : OPB01M125A
Annotation -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)
The main focus of the course is the complex development of a child through constructivist approaches. Students will be led in a way to be able to connect basis of mathematical literacy and pre-literacy with activities for pupils 2 to 6 years old. They will be motivated to think critically about principles of pre-literacy.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Cílem č. 1 podnítit autonomní myšlení posluchačů tak, aby byli schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy.
Cílem č. 2 je chápat jistou pluralitu možných postupů a jejich úskalí;  uplatňovat kritické myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti.  
Cílem č. 3. předmět natolik úzce navazuje na RMG, který je zaměřený dominantně na geometrii a logiku včetně prvků didaktiky, a předpokládá jeho zvládnutí natolik, že je student v tomto kurzu schopen oba kurzy propojovat

cílem č. 4 je tvořivě přistupovat k nastudované látce tak, že je student na konci kurzu k uvedeným modelovým příkladům vytvářet další a s oporou o autoreflexi aktivity modifikovat pro dané prostředí;  Inovace: vše s přihlédnutím k didaktickým strukturám

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (01.02.2022)

Při výuce on-line bude užit Microsoft Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a1b95e865a14d6f90bb0c6680ab4f1a%40thread.tacv2/conversations?groupId=95d6da8c-58b8-434f-871c-8c5bde125bd0&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Kromě přímé výuky odpovídá studium tohoto předmětu  80 h, za předpokladu, že student plně pochopil předmět, který je prerekviziou tohoto předmětu a zvládá učivo matematiky ZŠ v plném rozsahu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. (2015) Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře. In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. (20 – 38) Plzeň: ZČU.  ISBN 978-80-261-0560-2.

KASLOVÁ, M. Labyrinty – metodické listy pro mateřské školy. Praha: RAABE, 2006. (případně stránky RVP MŠMT)

KASLOVÁ, M. Malí počtáři – polytechnická výchova a předmatematická gramotnost (18 stran). Mladá Boleslav: VISK, 2015. (18 stran, projekt ESF bez ISBN)

KASLOVÁ, M. Rytmnizace, pravidelnosti, řady. Metodické listy RAABE. Praha: Raabe 2002.

KUPČÁKOVÁ, M. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (120-154). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1.

SANDBERG I. a L. SANDBERG O malé Aničce, Praha, Albatros, 1988

STOPENOVÁ A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4.

SWOBODA, E. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. [In] Novotná, J. a  H. Moraová (ed.)

Proceedings of SEM’13 Conference, (314 -321). Prague : Charles University, Faculty of Education, 2013. ISBN 978-80-7290-637-6.

a dále literatura zadaná pro předchozí předmět RMG, který je nutnou podmínkou pro tento předmět

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Výuka probíhá formou přednášky v kombinaci s prvky dílny. Teorie je propojována s modelovými situacemi.

Inovace: Oporou je moodle a kontrola průběžného plnění úkolů na moodlu.

Studenti si ve vlastní praxi vyzkouší vybrané aktivity (rozvíjející, diagnosticé, případně terapeutické).

K ověření míry pochopení slouží pracovní listy, které vyučující zašle studentům nebo jim je rozdá při výuce.

Student má možnost kterýkoli z okruhů (přednášený či prostudovaný) s vyučujícím konzultovat.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Zakončení studia: ústní zkouška

Student dostává dvě otázky (jedna zaměřená na pregeometrickou a prelogickou přípravu dítěte; druhá na preartimetickou); jedním zdrojem jsou přednášky a případné konzultace, druhým rozsáhlejším zdrojem je domácí příprava studenta (studium z doporučených i dalších pramenů, případně konzultace)

Zkouška nesleduje reprodukční schoopnosti studenta, zaměřuje se na míru pochopení dané problematiky; v didaktické oblasti se očekává propojení matematické podstaty otázky s možnými didaktickými zpracováními (buď s akcentem na výhody a úskalí, nebo na možné gradace či individualizace). Inovací je zasazení aktivity do didaktické struktury.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

Okruhy: 1) Rozvoj prelogického myšlení (pravdivost; negace a vylučovací proces; stromy třídění; uvažování a usuzování); proces zobecňování (i slovní zásoba - kvantifikované výroky - někdo, každy, všicni, nikdo, aspoň jeden, ani jeden); tvorba výroků dosazováním z DO; dokazování. 2) Cesta ke slovní úloze (od tvorby představ, metody řešení po komunikaci; včetně slovních úloh s geometrickou tématikou). 3) Pojem kvantity neurčité, pojem číslo v kontextu mateřské školy (role čísla, rozvíjející a diagnostické aktivity); počátky finanční gramotnosti. 4) Prostorová orientace (na jeden nebo více orientačních bodů), prostorová paměť (statická i dynamická) a prostorová představivost; manipulativní a kinestetické aktivity propojené na rozvoj slovní zásoby; práce s modelínou, obrázkem, skládankami, stavebnicemi (vývoj stavby), práce s papírem, provázkem a podobně. 5) Orientace v čase respektive časoprostoru (jeden či více orientačních bodů; časový úsek; tok času; porovnávání časových úseků); pozorování – příčinnost/ následnost a čas; časový odečet (např. sluneční hodiny). 6) Poznávání tvarů (pojmotvorný proces, komparace, tvorba apod. v návaznosti na prostorovou představivost v kurzu RMG), zaplňování prostoru, identifikační a korekční postupy; práce s těstem, se sypkým materiálem a s vodou; prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice, překrývání, dotýkání); cesta k míře; celek a jeho části; druhy celků (návaznost na shodná zobrazení, vývoj stavby). 7) Cesta ke grafickému znaku; práce s modely, obrázky, plánky a předlohami; práce s informací. 8) Možné a jisté; práce s možnostmi; prvky kombinatorického myšlení; závislosti, rytmizace a pravidelnosti; substituce a práce s klíčem; práce s labyrinty (typ: hotový bez podmínky, s podmínkou, „polotovar“); prvky pravděpodobnosti ve hrách i mluvě dítěte.

Inovace: ukázky aktivit jsou zasazeny do didaktických struktur.

Registration requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

jediným požadavkem je zvládnutí a uzavření předmětu: Rozvoj matematické gramotnosti

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

100% účast na výuce a plnění úkolů na moodlu.

Other recommended courses - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

V ZS jsou podporující dva předměty:

1. Základy logiky a rozvíjení logického myšlení I

2. Vybrané kapitoly z předamtematické gramotnosti I

V LS jsou podporující předměty čtyři:

1. Vybrané akpitoly z předmatematické gramotnosti II,

2. Základy logického myšlení a rozvíjení logického myšlení II

3. Didaktika předmatematické gramotnosti II s exkurzí

4. Nově 2020: Nadprůměrné dítě v matematice

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (21.02.2020)

CAROLL, L. Logika hrou. Praha: Pressfoto, 1972. 59-303-70.

KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Celek a jeho části.  Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN).

BENTELY, P. J. Kniha o číslech. Praha: Rebo, 2013. ISBN 978-80-255-0649-3.

OPAVA, Z. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.

TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: Albatros, 1988.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

MOODLE

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html