SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fundamentals of information literacy for pre-school education II - OKB01I1H9C
Title: Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání II
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Interchangeability : OPB01I1H9C
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Subject Introduction to Information Pre-Literacy for Pre-school Education II to build on the predominantly theoretic content of the subject Introduction to Information Pre-Literacy for Pre-school Education I. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to develop digital literacy of students in the field of Education for kindergartens and, on the basis of theoretical candidates, to apply their technical means to the pre-school environment. The direct course is designed for specific facilities that can be used for teaching, for the creators of students' thinking and for the development of their algorithmic thinking with the aim of equipping them with relevant competences for information and technological development of children in kindergarten. The content of the course is reasonable with specific types of interactive technical means and appropriate software support. Students are led to their own equipment, processing of personal materials, evaluation of digital materials and thus to applications in didactic techniques in kindergarten.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.09.2020)

Vzhledem k současné situaci bude první část předmětu probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.

Pokud to bude jen trochu možné, druhé setkání proběhne prezenčně vzhledem k tomu, že je potřeba pracovat s různým hardwarem a specifickým softwarem.

Literature -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
  • DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
  • KLEMENT, M. Metody realizace a hodnocení interaktivní výuky. Olomouc. 2011.
  • LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc. 2010. ISBN 978-80- 244-2489- 7
  • PIKNER, M. Využití stavebnice Lego při výuce. Zlín: UTB, 2008.
Additional materials and materials are provided through the Moodle course.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)

Vytvoření 4 didaktických materiálů pro práci s interaktivními zařízeními a robotickými hračkami.

V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky. Kurz bude nutné minimalizovat na softwarová využití daných technologií.

Course completion requirements
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)

creation of didactic materials for work with interactive devices and robotic toys

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html