SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Preschool Music Education I - OKB01H1B8B
Title: Didaktika předškolní HV I – S
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Interchangeability : OPB01H1B8B
Annotation - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Rozvoj hudebních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku bude vysvětlen z pohledu hudební psychologie a sociologie. Studenti získají přehled o úkolech a obsahu hudební výchovy v mateřské škole. Obsah výuky v semináři tvoří průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pro získání zápočtu studenti vytvoří didaktické přípravy na nácvik dvou písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v pedagogické praxi.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Cílem Didaktiky předškolní HV I je především didaktika pěveckých činností v mateřské škole .

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (25.09.2020)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně na základě výjimky pro umělecké činnosti do 15 osob, a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky.

Pro dodržení limitu bude skupina studentů rozdělena na specializaci VV, DV, TV (21. 11.) a specializaci HV (5.12.).

Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s oporou o Moodle a Zoom.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997-2001. ISBN 80-902662-4-X.

DEREVJANÍKOVÁ, A. Metodika hudobnej výchovy v predprimárnej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově – PedF, 2009. ISBN: 978-80-555-0098-0.

KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.

KODEJŠKA, M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: PedF UK, 2002. ISBN:80-7290-080-3.

Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.

VISKUPOVÁ, B.:Hudebně pohybové hry. Praha: Ústřední škola – Česká obec sokolská, 2002.

VEREB, J., VISKUPOVÁ, B., KODEJŠKA, M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, s.r.o., 2006. ISBN 80-901678-4-5.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989. ISBN  02-53 14-623-89.

ZENKL, L. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-174-3.

KMENTOVÁ,M.Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí. In Teorie a praxe hudební výchovy III. Praha: UK v Praze - PedF, 2013. ISBN 978-80-7290-724-3.

KMENTOVÁ, M. Hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: K Hv, experimentální metodický materiál- kompendium, 2013 (vyjde tiskem 2016).             ŠIMČÍK,D.: Rytmizujeme 33 slovenských prislovi a porekadiel. Prešov: Rokus, 2002.ISBN:80-89055-15-x.

HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta, Praha,2015. ISSN 1210-3683.

MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu. FHV  UMB, Banská Bystrica,2015. ISSN 1335- 1605.  

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: SPN, 1987.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

V plánovaném rozsahu výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Individuální práce se zaměří na přípravu motivací a nácvik písní včetně rozezpívání. K získání zápočtu studenti vytvoří dvě přípravy, které odevzdají vyučujícímu na konci semestru.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Rozvoj hudebních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku bude vysvětlen z pohledu hudební psychologie a sociologie. Studenti získají přehled o úkolech a obsahu hudební výchovy v mateřské škole. Obsah výuky v semináři tvoří průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pro získání zápočtu studenti vytvoří didaktické přípravy na nácvik dvou písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v pedagogické praxi. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html