SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Preschool Music Education II - OKB01H156B
Title: Didaktika předškolní HV II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB01H1F3B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Interchangeability : OPB01H156B
Annotation - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Výuka bude mít následující obsah: a) didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi, b) vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově, c) integrace hudebních činností s ostatními esteticko výchovnými činnostmi na příkladech, d) struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy. Budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně. Naučí se umělé písně, které se vztahují k rodině s cílem posílit význam rodiny a rodinných vztahů v soudobém nepříznivém společenském klimatu.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Hlavním cílem předmětu je propojit pěvecké a instrumentální činnosti a na příkladech osvětlit hudebně didaktické principy vzdělávání dětí v předškolním věku.  

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

SEDLÁK,F.-VÁŃOVÁ,H.Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN: ISBN 978-80-246-2060-2.

KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: PedF UK, 2002.  ISBN:80-7290-080-3.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:SPN, 1986.

VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola – Česká obec sokolská, 2002.

VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino,

s.r.o, 2006. ISBN 80-901678-4-5.

KMENTOVÁ,M. Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí. In Teorie a praxe hudební výchovy III. Praha: UK v Praze- PedF,2013. ISBN 978-80-7290-724-3.

KMENTOVÁ,M. Hudební činnosti v logopedické prevenci.Praha: K Hv, experimentální metodický materiál- kompendium, 2016.

 D`ANDREA, F.; HLAVÁČKOVÁ, I.; KODEJŠKA, M. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha ,1998.                                                                                                                            

   JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997- 2001.  ISBN 80-902662-4-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999.  ISBN 80-902662-0-7.

HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče, 2004. ISBN:80-86695-46-8.

TICHÁ,A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN:80-7178-916-X.   

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta,  Praha. ISSN 1210-3683.                                                                                

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Výuka bude probíhat prostřednictvím dialogických a tvořivých metod. Tvořivost se projeví i v rámci zpracování seminárních prací.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Výuka bude mít následující obsah:

a)         didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi,

b)         vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově,

c)         integrace hudebních činností s ostatními esteticko výchovnými činnostmi na příkladech,

d)         struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování.

V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy. Budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně. Naučí se umělé písně, které se vztahují k rodině s cílem posílit význam rodiny a rodinných vztahů v soudobém nepříznivém společenském klimatu.

Registration requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Požadavky k zápisu předmětu nejsou žádné.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno splněním seminárních úkolů, vystoupením před skupinou a kvalitní docházkou. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html