SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fundaments of environmental education - OKB01B104A
Title: Základy environmentální výchovy
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Interchangeability : OPB01B104A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (29.10.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the theory, methodology and practice of environmental education. To inform students about the importance and need of environmental education (in the global context), to acquaint students with the history of world and Czech environmental education and with prominent representatives of environmental education, the state environmental education program, regional environmental education program and basic and extending literature. 1. Introduction - terminology, literature and sources. Objectives of the EV. 2. Current legislation. 3. History of EV - History of EV in the world, History of EV in the Czech Republic - non-residents of EV, EV Centers. 4. Network of SEV centers in the Czech Republic, Mrkvička. 5. Methods of work in EV - informal education, work with natural material, narrative method. 6. Small activities, projects, thematic integrated blocks, nature walks and nature trails (demonstrations). 7. Education using animals. Location-based education. 8. Forest and orchard pedagogy. 9. Quality and effectiveness of EV - tools of evaluation in kindergarten (portfolio, notice board etc.), tools of self-evaluation of kindergarten teacher. 10. Personalities of EV
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2020)

 

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Za současné situace proběhne veškerá výuka distančně, metodou tzv. „převrácená učebna“ – dostanete přetočené přednášky, k nim úkoly a možnost je diskutovat v on-li prostředí.

Naše komunikace bude tedy probíhat mailem, v moodle kurzu  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196 a on-line dle původního rozvrhu.

Pořiďte si prosím připojení k internetu, kameru, mikrofon atd.

Celkově dostanete 5 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce. Tyto úkoly je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky. Jedná se o model tzv. "převrácené učebny".

Všechny Vaše práce přečtu, okomentuji a oboduji (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Všichni budou mít možnost si dílčí úkoly 1x opravit a bodové hodnocení, které se bude započítávat do výsledné známky, si vylepšit. 

Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  

Na rozvrhovaných setkání nebudu psát docházku. Ráda bych Vás samozřejmě viděla a dílčí témata s Vámi rozebrala do hloubky, ale účast není povinná.

Ti, kteří získají průměr 70 a více, nebudou muset chodit na zkoušku ve zkouškovém období. Termíny budou vypsané jen pro ty, kteří dostanou méně než 70 procent.

Snad je vše jasné. Pokud ne, můžete využít mých konzultačních hodin, které budu vypisovat prezenčně i distančně.

Zdraví Kateřina Jančaříková

Literature -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (29.10.2019)

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 h studentské práce. Z toho jsou 4 h přímé výuky. Na prvním bloku budou studentky / studenti  mimo jiné také informovány/i o pravidlech nepřímé výuky a o systému plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů. Stručně, že všechny úkoly budou zadávány a odevzdávány v Moodle I - v kurzu Základy environmentální výchovy viz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196

 
Tyto úkoly, kterých bude celkově 5, je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, aby měla vyučující možnost kontroly. Vyučující bude dílčí úkoly číst a komentovat a bodovat (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Studenti budou mít možnost si opravit dílčí úkoly dle komentářů vyučujícího a zlepšit si konečné bodové hodnocení. Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před druhým blokem. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.
 
Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.
 
Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  
 
V případě, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí. Student si musí zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.  
 
Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.

 

 

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html