SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gymnastics III - OK0620141
Title: Gymnastika III
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 13 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Jana Hájková
Incompatibility : O01320141
Pre-requisite : OK0620140
Interchangeability : O01320141
Annotation -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (31.03.2020)
Concept of gymnastics in Framework Education Programme and concretization of gymnastics in School Education Programme. Rhythmic gymnastics - music and physical education, exercise without and with hands apparatus, dancing. Group performance.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (31.03.2020)

Framework Education Programme - concept of gymnastics. School Education Programme. Rhytmic gymnastics and group performance.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (04.10.2021)

V případě nutnosti zavedení distanční formy výuky bude tato výuka probíhat online ve virtuálním prostředí na platformě Microsoft Teams, a to v podobě přednášek, konzultací k přednáškám, vlastní tvůrčí prácí studentů, včetně jejich analýzy a reflexí k těmto úkolům a diskuse k dané problematice. Pokud nebude možné ověření znalostí studia prezenční formou, bude ústní zkouška probíhat na platformě Microsoft Teams.

 

 

 

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (17.10.2021)

 

  1. Dvořáková, H. Školáci v pohybu - tělesná výchova v praxi. Praha: Grada publishing, 2012.
  2. Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017.
  3. Chrudimský, J., Krištofič, J., Marek, j., Vorálková, J. Gymnastika v obrazech. Praha: UK FTVS, 2012. Multimediální učební text.
  4. Chrudimský, J., Šimůnková, I., Novotná, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text.
  5. Novotná, V. Panská, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. Multimediální učební text.
  6. Hájková, J. - Vejražková, D.: Základní gymnastika. Praha, Karolinum, 2005.
  7. Hájková, J. Kapitoly z gymnastiky na 1. St. ZŠ pro denní i distanční studium. Praha, Karolinum, 2008.
  8. Krištofič, J. Gymnastická průprava sportovce. Praha, Grada 2004.
  9. Skopová, M., Zítko. M. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2006.
  10. Vrchovecká, P. (2020) Základy gymnastické přípravy dětí. Praha: Grada.

https://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/gymnastika/uvod.php

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (31.03.2020)

 

Tematické okruhy ke zkoušce z gymnastiky (1 otázka z teorie + 1 otázka z metodiky)

 

A. Teorie

  1. Systém gymnastiky (dělení, cíl, úkoly, gymnastické pohybové aktivity).
  2. Držení těla, technika cvičení v gymnastice, specifika nácviku gymnastických činností.
  3. Problematika průpravné části hodiny.
  4. Stimulace pohybových schopností pomocí gymnastických prostředků u dětí mladšího školního věku.
  5. Základy gymnastiky v RVP: základní gymnastika (kompetence, očekávané výstupy, učivo - činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení).
  6. Základy gymnastiky v RVP: prvky sportovní gymnastiky (kompetence, očekávané výstupy, učivo - činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení).
  7. Základy gymnastiky v RVP: rytmická gymnastika s převažujícím estetickým účinkem (kompetence, očekávané výstupy, učivo - hudebně pohybová výchova, cvičení bez náčiní a náčiním, taneční výchova).
  8. Základy gymnastiky v RVP: kondiční formy gymnastiky (kompetence, očekávané výstupy, učivo - stimulace pohybových schopností).
  9. Zdravotně orientovaná zdatnost v gymnastice.
  10. Motoricko funkční příprava v gymnastice.
  11. Využití hudby v různých druzích gymnastiky (hudebně pohybové vztahy, výběr hudby).
  12. Motorické učení v gymnastice, vyučovací metody a postupy.
  13. Didaktické aspekty gymnastiky - organizační formy, didaktické styly a zásady.
  14. Vybavení pro gymnastiku (využití náčiní a nářadí, parametry, technika cvičení, zařazení do hodin).
  15. Pohybová skladba (historie, význam, druhy pohybové skladby, složky, principy tvorby).

 

B. Metodika

Popis vybraného prvku sportovní gymnastiky (technika, metodika, záchrana a dopomoc, průpravná cvičení)

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (31.03.2020)
  1. Koncepce gymnasticky v Rámcovém vzdělávacím programu - základy gymnastiky, rytmické a kondiční formy gymnastiky (kompetence, očekávané výstupy, učivo - činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení). Konkretizace výuky gymnastiky v Školním vzdělávacím programu.
  2. Rytmická gymnastika s převažujícím estetickým účinkem.
  3. Hudebně pohybová výchova.
  4. Cvičení bez náčiní (chůze, běh, taneční kroky, skoky, obraty, cvičení rovnováhy). Rozvíjení pohybového motivu.
  5. Cvičení s náčiním, základy moderní gymnastiky.
  6. Taneční výchova (lidové a společenské tance, country dances, taneční styly současnosti)
  7. Teoretická základy pohybové skladby (historie pohybové skladby, složky, výběr pohybových prostředků, věkové zákonitosti, sportovní druhy pohybové skladby, pohybová skladba v aplikované tělesné výchově).
  8. Hudebně pohybové vztahy.
  9. Prostorová choreografie.
  10. Pohybová skladba bez náčiní, využití náčiní a nářadí. Akrobatická cvičení.
  11. Tvorba pohybové skladby.
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (05.11.2017)
  1. Pohybová skladba na hudební doprovod v délce min. 1 min.
  2. 75% docházky.
  3. Ústní zkouška.

Studenti mají tři pokusy k zakončení předmětu.

Learning resources - Czech
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html