SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Basics - OK0618099
Title: Základy speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Incompatibility : O01218099
Pre-requisite : OK0615246
Interchangeability : O01218099
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (30.05.2019)
The course is focused on selected aspects of special education, namely the identification of pupils' needs and the use of support measures in the field of education and support of the pupil in social inclusion. It is also focused on supporting positive behavior of pupils and appropriate approaches to solving problematic behavior of pupils in school environment.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (27.01.2019)

Získat základní poznatky o možnostech podpory žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v edukačním procesu.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (03.02.2021)

Předmět bude vyučován on-line v platformě MS Teams, kde budou vkládány i veškeré studijní materiály a zde také budou odevzdávány výstupy od studentů. V případě zlepšení epidemiologické situace bude výuka probíhat prezenční formou, prostředí MS Teams bude využíváno  k vkládání studijních opor i průběžných a závěrečných výstupů studentů v této variantě.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (27.01.2019)

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada

Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

LANGMEIER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-

247-1284-9.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán.

Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.


On-line dostupné publikační záznamy:

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu

sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v

Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného

postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání

z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-

244-4655-4. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou

podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc:

Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. Dostupné z:

http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního

postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,

2015. ISBN 978-80-244-4614-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/ Vyhláška č. 27/2016 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb. Zákon č. 101/2000 Sb. Zákon č. 359/1999 Sb. Zákon č. 561/2004 Sb.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

B. SINDELAR. Deficity dílčích funkcí, Psychodiagnostika, 2007.

MAREŠ, J., JEŽEK, S. Klima školní třídy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-79-

8 dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/15_klima_skolni_tridy.pdf

SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha. Grada 2007 ISBN 978-80-247-1733-3

SLOWÍK, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha. Portál 2010 ISBN 978-80-7367-691-9

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.01.2020)

Zpracování plánu podpory ve dvojici na základě předložené kazuistiky.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (27.01.2019)

Zpracování plánu podpory na základě předložené kazuistiky.

Počet možností pro záskání zápočtu: 2

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html