SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Romistic Studies - OK0618036
Title: Romistika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: specialized
Is provided by: OBUZ18043
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Annotation -
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.08.2007)
Basic principles, historical aspects and development of language, basic gramatic, comunication;
Literature - Czech
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.08.2007)

Seznam povinné literatury

Nečas, C.: Romové v ČR včera a dnes. Olomouc, 1994 - nebo

Nečas, C.: Společenská problematika Romů v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova universita, 1981.

Nečas, C.: Českoslovenští Romové v letech 1938 - 45. Brno: Masarykova universita, 1994 - nebo

Nečas, C.: Nad osudem českých a slovenských Cikánů. Brno: Masarykova universita, 1981.

Mann, A.: Neznámi Rómovia. Bratislava, 1992 - nebo

Davidová, E.: Cesty Romů - Romano Drom. Olomouc, 1995.

Šotolová, E.: Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing (2. rozšířené vyd.), 2001.

Seznam doporučené literatury:

Horvátová, E.: Cigáni na Slovensku. Bratislava, 1964.

Hübschmannová, M.: Můžeme se domluvit. Olomouc, 1993.

Kladivová, V.: Konečná stanice Auschwitz - Birkenau. Olomouc, 1994.

Liégeois. J. p.: Rómovia Cigáni Kočovníci. Bratislava, 1995.

Kalibová, V., Šotolová, E. a kol.: Romové reflexe problému. Praha, 1997.

Časopisy a noviny:

Romano džaniben

Romano hangos

Syllabus - Czech
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.08.2007)

Historický vývoj Romů je zaměřen na tyto oblasti:

  • současný stav a význam studia romistiky
  • význam studia historie pro pochopení romského etnika
  • původ Romů, Romové na území Indie, kastovní způsob života
  • nejstarší zprávy o jejich pobytu v Evropě, na našem území
  • pronásledování Romů v 15., 16., 17. a první polovině 18. století
  • asimilační snahy Marie Terezie a Josefa II.
  • Romové v českých zemích a na Slovensku koncem 18. stol. do r. 1918
  • období 1. republiky

Pronásledování Romů v období 2. světové války

  • pronásledování v Čechách a na Moravě
  • Cikánský tábor Auschwitz II - Birkenau
  • nedořešená otázka odškodnění Romů za utrpení v období 2. sv. války

Poválečný vývoj do roku 1989

  • migrace Romů po druhé světové válce
  • zákon z r. 1958 ?O trvalém usídlení kočovných a polokočovných osob"
  • koncepce ?sociální asimilace" a ?řízeného rozptylu"
  • koncepce ?společenské integrace"

Romský jazyk a komunikace

  • obecná charakteristika romského jazyka, dialektové skupiny
  • jazyková bariéra jako jedna z příčin zaostávání romských žáků

Výchova a vzdělávání romského dítěte

  • současný stav vzdělání a kvalifikace Romů
  • příčiny školní neúspěšnosti
  • některé možnosti pozitivního ovlivnění školní neúspěšnosti, přístupy v zahraničí

Kulturní vývoj

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html