SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personal and social development II - OK0615127
Title: Osobnostní a sociální výchova II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKMN0N114A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Incompatibility : O01215012
Pre-requisite : OK0615109
Interchangeability : O01215012
Is pre-requisite for: OK0615017, OK0615242, OK0615241, OK0615097
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The course builds on OSV I. and further develops self-knowledge, communicative, cooperative, creative, self-regulatory skills with regard to the performance of the teaching profession. Special attention is paid to the reflection of current problems of school practice.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.09.2018)

Rozvoj sebepoznání a dovedností z oblasti intrapersonální a interpersonální inteligence ve vztahu k profesi učitel

Literature - Czech
Last update: KRCMARO/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)

 

  • HERMOCHOVÁ, s.  Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.
  • KASÍKOVÁ, H.  Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005 (2. vydání 2009).
  • KŘÍŽ, P.  Kdo jsem, jaký jsem  (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí).Kladno: AISIS, 2005.
  • VALENTA, J.  Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno: AISIS 2005 (2. vydání 2010).
  • VALENTA, J. Dvacet mýtů o osobnostní a sociální výchově. [online] Metodický portál RVP. Praha : VÚP, 2007. Dostupný na: http://www.rvp.cz/clanek/267/1116.
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha : Grada Publishing, 2008.
  • VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno : AISIS, 2006.
Teaching methods - Czech
Last update: KRCMARO/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)

metody psychosociálního výcviku, dramatické výchovy, arteterapie, zážitkové pedagogiky, reflexe

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (05.02.2018)

vyučující: dr. Tereza Krčmářová

Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na obou setkáních a splněním 2 dílčích úkolů v moodle prostředí ve stanovených termínech.- 1. verze obou úkolů do konce května, případná přepracovaná verze na základě ZV do konce června 2018.

Popis a reflexe konfliktní komunikační situace + komentář alespoň k 1 situaci kolegy.

Plán, popis realizace a reflexe vybrané OSV aktivity s dětmi školního věku- rozsah 1 normostrana.+ komentář alespoň 1 práci kolegy.

 

vyučující:  Mgr. Irena Hanyš Holemá, PhD.

Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na obou setkáních.

Vypracovní seminární práce na dané téma, její rozbor a prezentace při druhém setkání.  Doplnění a kompletace do konce června 2018.

Plnění dílčích úkolů při rozborech konkrétních situací v rámci výchovně - vzdělávacího procesu.

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.09.2018)

1. Osobnostní rozvoj

 

Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace - cvičení sebekontroly, sebeovládání - regulace vlastního jednání i prožívání, vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení

Psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobrá organizace času; dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích

Kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, schopnosti "dotahovat" nápady do reality), tvořivost v mezilidských vztazích

 

2. Sociální rozvoj

Poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí

Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; chování podporující dobré vztahy, empatie a pohled na svět očima druhého, respektování, podpora, pomoc; lidská práva jako regulativ vztahů; skupinová dynamika

Komunikace - cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; poskytování zpětné vazby, vedení podpůrného rozhovoru, asertivní komunikace,..

Kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence

 

3. Morální rozvoj

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí - problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů, problémy v seberegulaci

Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne

Inovace předmětu byla podpořena projektem Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na PedF UK financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (02.02.2018)

Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na obou setkáních a splněním 2 dílčích úkolů v moodle prostředí ve stanovených termínech- 1. verze obou úkolů do konce května, případná přepracovaná verze na základě ZV do konce června 2018.

Popis a reflexe konfliktní komunikační situace + komentář alespoň k 1 situaci kolegy.

Plán, popis realizace a reflexe vybrané OSV aktivity s dětmi školního věku- rozsah 1 normostrana.+ komentář alespoň 1 práci kolegy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html