SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School Management - OK0615120
Title: Organizace a řízení
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:00/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Classification: Teaching > Pedagogy
Incompatibility : O01215120
Pre-requisite : OK0615017
Interchangeability : O01215120
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The aim of the course is to find and think about the quality of school, the quality of education and the quality of educators.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (14.01.2022)

Cílem předmětu je společné hledání a přemýšlení o kvalitě školy, kvalitě vzdělávání a kvalitě vzdělavatelů. Pozornost bude věnována také praktickým aspektům spojeným s výkonem profese učitele - začínající učitel a jeho integrace do učitelského sboru, specifika práce třídního učitele, konfliktní situace a jejich řešení, podpora učitele při dalším zvyšování jeho pedagogických kompetencí, základní legislativa vztahující se k praktickému výkonu profese (problematika bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, omlouvání absencí, výchovná opatření, ochrana osobních údajů, vedení dokumentace). Získané znalosti využijí studující při řešení modelových situací vztahujících se k uvedené problematice.  

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Mácha (26.01.2022)

Hloušková, L., Lazarová B., Novotný P., Pol M., Sedláček M.- Když se školy učí; MUNI, 2013

Chvál, M. - Na naší škole nám záleží; Portál, 2018

Podlahová, L. - První kroky učitele, Triton, 2004

Trojan, V. - Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele; PedF UK, 2016

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petr Mácha (26.01.2022)

NÁSTUP DO ŠKOLY

-        Nástup do školy a pracovněprávní souvislosti (pracovní smlouva, úvazek, pracovní doba, pracovní náplň, přímá a nepřímá pedagogická činnost, kvalifikace a aprobace, dovolená, samostudium atd.)

-        Základní organizační struktura školy

-        Co by měl znát pedagogický pracovník - školní řád, vnitřní řády školských zařízení, bezpečnost žáků, postup v případě úrazu atd.

ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL

-        Nástup – seznámení s ŠVP, tematickými plány, fungování předmětových komisí atd., obvyklé činnosti při nástupu

-        Vedení dokumentace – třídní knihy a další pedagogická dokumentace, IVP atd.

-        Kdo má co ve škole na starosti – výchovný poradce, metodik prevence atd.

-        Role uvádějícího učitele

-        Aktérství – aktivní spoluúčast na utváření organizace (stanoviska, rozhodnutí, návrhy, ovlivňování dění ve škole)

-        Spolupráce mezi učiteli

TŘÍDNÍ UČITEL

-        Předpokládané kompetence u třídního učitele – psychodidaktické, komunikační, organizační, poradenské, diagnostické a intervenční

-        Specifika náplně práce třídního učitele (z hlediska vedení dokumentace, bezpečnosti, ochrany osobních údajů, organizace vč. např. omlouvání absencí, výchovných opatření, uvolnění z určitého předmětu atd.)

-        Role třídního učitele ve vztahu k ostatním učitelům v dané třídě – koordinace, konzultace, žáci s SVP

-        Negativní výchovné jevy ve třídě

-        Komunikace s rodiči a zákonnými zástupci žáků

VEDENÍ A ŘÍZENÍ ŠKOLY, KONTROLNÍ ČINNOSTI

-        Ředitel školy

-        Styly vedení

-        Vize a cíle školy, koncepce rozvoje

-        Řízení/vedení, delegování, coaching, mentoring, týmová práce, councelling

-        Pedagogická rada, školská rada

-        Škola jako učící se organizace

-        Kontrolní činnosti

ROZVOJ UČITELE

-        Práce učitele z pohledu vedení školy (očekávání)

-        Motivace

-        Proces plánování, organizování a rozhodování

-        Podpora učitele při zvyšování jeho pedagogických kompetencí – DVPP, supervize, mentoring

-        Hospitace, 360° zpětná vazba

ŠKOLA JAKO SYSTÉM, KULTURA A IMAGE ŠKOLY

-        Formální a neformální vztahy

-        Zakázka společnosti na vzdělávání a výchovu zadaná prostřednictvím státu vs. marketingová filosofie řízení a tržní akcent

-        Image školy – obecné povědomí o škole vyjadřující prestiž, renomé školy (hodnocení školy pedagogickými pracovníky i laickou veřejností)

-        Kultura školy

-        Projektová činnost a fundraising pro pedagogické pracovníky (popis mechanismu projektování, plánování a realizace projektových aktivit)

-        Škola z pohledu obce

-        Inkluze

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (14.01.2022)

Zpracování řešení modelové situace vztahující se k jednomu z témat (viz sylabus).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html