SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Eurhytmics and Orff Instruments - OK0608036
Title: Pohybová výchova a orffovské nástroje
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová
Teacher(s): PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Incompatibility : O01308036
Pre-requisite : OK0608133
Interchangeability : O01308036
Is pre-requisite for: OK0608052, OK0608054, OK0608108, OK0608274, OK0608056, OK0608057, OK0608118, OK0608055
Annotation -
Last update: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (29.10.2019)
The course focuses on musical movement activities based on the pedagogical principles of Carl Orff. Students will learn the basic techniques of playing Orff's instruments and movement elements, facilitating the pupil's better understanding of music. They will learn the methodology of practicing folk songs with a simple instrumental accompaniment. In their own outputs, students will try out model situations, which will be subsequently reflected in the lessons. Creative approach, active involvement and usability in future practice are emphasized throughout the course.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (26.09.2018)

Literatura:

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III.  Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010.

KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme.Praha : SPN, 1971.

KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb.Comeniummusicum.  Praha : Editio Supraphon, 1987.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (26.09.2018)

Požadavky k zápočtu:

·       Aktivní účast na semináři (docházka 80%)

·       Aktivní řešení zadaných problémových úloh z probíraných oblastí (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů)

·       Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.

·       Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%)

·       Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (26.09.2018)

Přehled témat:

 

JIŘINA JIŘIČKOVÁ:

1.       Úvod do problematiky hudebně pohybové výchovy. Pohybový projev dětí jako součást hudebních aktivit.

2.       Pohybová a taneční průprava.Hra na tělo.

3.       Pohybové a taneční hry.Rekvizity v hudebně pohybovém projevu dětí. Pantomimické prvky v hudebním vyučování.

4.       Uplatnění hudebně pohybových aktivit dětí v kontextu hudebního učiva na ZŠ.

5.       Orffova škola a její přínos.

6.       Orffovy nástroje v současné škole.

7.       Praktické příklady práce s říkadlem.

8.       Metodika nácviku písně s orffovskými nástroji.

9.       Elementární pohybová a instrumentální improvizace

 

Doplňkové informace:

·       Potvrzení náslechu nutné dodat s razítkem

·       Kombinované studium–vzhledem k nízké časové dotaci a malému rozestupu výukových bloků je seminář pojat jako modelové vyučování vedené pedagogem (1 výukový blok zaměřený více na Orffovy nástroje, 1 výukový bok více na hudebně pohybovou výchovu); doplňující práce – recenze na knížku Evy Jenčkové: Hudba a pohyb ve škole[1]), důraz kladen na reflexi modelových situací v souvislosti s vlastní pedagogickou praxí

·       Studenti Erasmu – seminární práce: Orffova společnost v navštívené zemi, reflexe navštíveného semináře orffovského typu

·       V případě dlouhodobé absence ze závažného důvodu může být studentovi nabídnuta náhradní výuka či splnění výstupu mimo pracoviště PedFUK



[1]JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html