SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literature for children I - OK0604029
Title: Literatura pro děti I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Drahoslava Pechová
Incompatibility : O01304029
Pre-requisite : OK0615110
Interchangeability : O01304029
Annotation -
Last update: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
Seminar fosters the interpretative skills of the student in this field and cares to understand readership as a life-long attitude.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

Získání základní orientace v literatuře pro děti.

Rozvíjení schopnosti analýzy a interpretace: důležitou oblastí vzdělávání i sociokulturního ukotvení nedospělých i dospělých jedinců západního civilizačního okruhu zůstává i v době (respektive zesíleně právě v době) prudkého růstu významu nových a médií čtenářská schopnost, úžeji vztah k tištěné knize coby východisku a základně vnímání nových forem poznání, vzdělání a komunikace. Z hlediska vzdělávacího procesu je směřování ke čtenářství a vztahu ke knize a přenese i literatuře podstatným kulturně-formativním fenoménem. Budování vztahu ke čtenářství, literatuře a knize je nejefektivnější a pro jedince nejprospěšnější v dětském věku. Kvalita dětské knihy v rovině literární, výtvarné, typografické, informační, estetické, haptické i společenské ovlivňuje přeneseně, ale velmi výrazně, kvalitu vzdělávání, jež je nedospělým recipientům poskytováno i potenciál jejich kulturně-sociálních kompetencí v dospělém věku.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

Přístupové údaje do ms teams budou doplněny před začátkem výuky.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)
  1. Obecné úvahy o literatuře pro děti - shrnutí zkušeností z vlastního dětství a jejich konfrontací s literaturou pro děti z pohledu dalších sociálních rolí (rodinných, profesních);
  2. osobnosti, díla, nakladatelé;
  3. žánrový košík a/vs. četnářská očekávání, funkce literatury pro děti;
  4. pohádka: lidová + literární (lidová pohádka převyprávěná konkrétním autorem), autorská, moderní autorská pohádka;
  5. poezie (lidová, autoská - tradiční autoři a/vs. autoři současné literatury pro děti;
  6. interpretační analýza textů.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

Aktivní účast ve výuce

Vypracování dílčích úkolů vyplývajících z prezentací k jednotlivých žánrům, které budou sloužit jako jeden ze studijních pramenů (pohádka a poezie)

Počet možností získat zápočet:3

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro děti a její žánrové struktury. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-7367-095-X.

HOLEŠOVSKÝ, F.: Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Albatros, Praha 1989

HORÁČEK, R. (ed).: Fenomén kniha. Výtvarná výchova a umění knihy. Masarykova univerzita & Nakladatelství Albert, Brno & Boskovice 2008, ISBN 978-80-210-4727-3 (MU), 978-80-7326-156-6 (Albert)

HUTAŘOVÁ, I., HANZLOVÁ, M.: Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Ústav pro informace ve vzdělávání – divize Nakladatelství Tauris, Praha 2003, ISBN 80-211-0461-9

HUTAŘOVÁ, I.: Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Ústav pro informace ve vzdělávání – divize Nakladatelství Tauris, Praha 2004, ISBN 80-211-0485-6

ILIEV, J., ZAPLETAL, Z.: Výtvarné umění a kniha pro mládež I. Masarykova univerzita, Brno 1993, IBSN 80-210-0668-4

KOLEKTIV: Cesty současné literatury pro děti a mládež. BM Typo, Slavkov u Brna 2005, ISBN 80-903339-6-6

KOLEKTIV: Cesty současné literatury pro děti a mládež: Dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. BM Typo, Slavkov u Brna 2006, ISBN 80-903339-9-0

REISSNER, M.: Ilustrace. Pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy. Illustration.  Insights into Illustrations to Acompany Czech Children’s Books. Moravské zemské muzeum, Brno 2015. 220 stran, ISBN 978-80-7028-439-1

STEHLÍKOVÁ B.: Příběh české ilustrované dětské knihy 1900-2000. Sladovna Písek, Písek 2010. 114 stran, ISBN 978-80-254-8249-0

URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Votobia, Olomouc 2003, ISBN 80-7198-548-1

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html