SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Human ontogeny and health education II - OK0602117
Title: Vývojová biologie a zdravotní výchova II
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Incompatibility : O01102002
Interchangeability : O01102002
Annotation -
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (04.02.2019)
In the second semester of the human ontogeny course, we will discuss prenatal and postnatal ontogenesis, developmental disorders and first aid basics (BSL - basic life support). We will also focus on the basics of genetics and its use in the detection of genetic congenital developmental disorders.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (30.01.2021)
V případě nevyhovující epidemické situace bude výuka (a případně zápočet) probíhat online v prostředí MS Teams. Informace o zápisu do týmu dostanou přihlášení studenti emailem.
Literature - Czech
Last update: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2012)

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.

ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.

MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha 1985

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (04.02.2018)

Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.

Zápočet:

  • docházka na blokovou výuku

nebo

  • seminární práce dle zadání

Zkouška:

  • písemná formou testu (otevřené a uzavřené otázky)
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (05.01.2020)

V tomto předmětu budou probírány následující tématická bloky:

 

Prenatální vývoj: gametogeneze a její poruchy, oplodnění vajíčka, nidace, embryonální období, období organogeneze, fetální období, placenta - vznik a funkce

Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence, příklady hlavních faktorů, které mohou způsobit vznik vrozených vývojových vad (infekční - TORCH, léky, drogy, kouření, alkohol (FAS), nemoci matky, vícečetná těhotenství)

Perinatální období: konec fetálního období, porod, poporodní adaptace, role matky při těchto adaptacích, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika (screeningové vs. diagnostické vyšetření, ultrazvukové vyšetření, choriocentéza, amniocentéza, fetoskopie, placentocentéza, kordocentéza, APGAR)

Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta a pubertální růstový spurt, první (a druhá) proměna postavy, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka, Karlbergův model růstu (ICP křivka), sekulární trend a změny tempa ontogeneze během posledních dekád

První pomoc: základy kardiopulmonální resuscitace, BLS (basic life support) u dospělých a u dětí, zástava krvácení

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html