SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Therapeutic Support - OK0518129
Title: Speciální terapeutická podpora
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN01S148B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Co-requisite : OK0515109, OK0518128
Pre-requisite : OK0515108
Is co-requisite for: OK0518128
Annotation - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)
Canisterapie v širším slova smyslu (zoorehabilitace, canisasistence, canisaktivizace a canisrehabilitace). Výuka bude probíhat s co-terapeuty (psy), popř. za pomoci dalších živvočichů. Canisterapie je metoda psychosociálního či fyziorehabilitačního působení na potřebné osoby prostřednictvím speciálně vedeného a vycvičeného psa (rozuměj psa či feny). Přičemž je dokázán její pozitivní vliv na duševní, motorické a sociálně integrační stránky člověka. Kontakt se psem mj. mírní stres, je účinnou pomocí pro osoby trpící depresí či psychickými poruchami nebo pro osoby v postraumatickém stavu. Uplatňuje se jako pomocná psychoterapeutická metoda při řešení různých situací.
Aim of the course - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)

Cílem předmětu je seznámit se s teorií i praxí canisterapie. A také se naučit plánovat a realizovat a hodnotit vlastní programy / rehabilitace/ terapie za pomoci psa či jiných zvířat.

Literature - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)

Studijní materiály:

ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Zooasistence v pedagogické praxi. [Zooasistance in process of education.] Envigogika. 2009, roč. 4, č. 3, s. 1-10. Dostupné na WWW: <http://envigogika.cuni.cz/>. ISSN 1802-3061.

Galajdová, Galajdová: Canisterapie. 2007.

Galajdová, Galajdová: Pes lékařem lidské duše 1999

Teaching methods - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)

Výuka bude probíhat interaktivně. Teorie bude doprovázena ukázkami. Výuka bude probíhat za přítomnosti koasistentů -psů, popř. i jiných zvířat. Studenti budou vytvářet vlastní lekce za pomoci vlastního psa (či jiného živočicha). 

Syllabus - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2014)

Přednáška (4 hod)

  1. Úvod
  2. Terminologie
  3. Teoretické seznámení se zooasistencí (popř. zooterapiemi), přehledové studie. literatura.
  4. Nové trendy v pedagogické praxi - výsledky studia zahraniční literatury a vlastního výzkumu
  5. Dobré příklady z praxe - představení konkrétních zkušeností mnoha různých pedagogů (učitelů MŠ, ZŠ, družinářek, spec. pedagogů a také dobrovolníků v nemocnici)
  6. Zooasistence a civilizační problémy.
  7. Jak vytvořit, naplánovat a evaluovat vlastní program.
  8. Reflexe a diskuse
  9. Závěry
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html