SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Counselling - OK0413305
Title: Psychologické poradenství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:5/0, C [HS]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (10)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OCRN17UC50
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)
Course Annotation: The aim of the course is to provide students of general subjects with information about the origin and development of pedagogical-psychological counseling, about the current counseling system and new trends in counseling. Students are acquainted with the professional activities and tasks of individual counseling articles (educational counselor, school psychologist and special educator, PPP, SPC, SVP, IPPP) and with the most frequently solved problems of elementary school pupils, young and older pupils. Subject topics: • Counseling in the system of psychological disciplines. • Establishment and development of educational counseling in the world and in our country. • Current system of pedagogical-psychological counseling, legislation, new trends in counseling. • Activities and competencies of individual educational counseling articles: school counseling center: educational counselor, prevention methodologist, school psychologist and school special educator; pedagogical-psychological counseling center, special-pedagogical center, educational care center, institute of pedagogical-psychological counseling, non-profit organizations, pedopsychiatrist and medical facilities. • PPP and SPC professional activities: diagnostics, remediation and intervention, information and consultation activities. • The most common counseling solutions for school age problems: professional choice and choice of educational pathway, developmental learning and behavioral disorders, issue of poor benefit, neurotic difficulties, aggressive and antisocial behavior, developmental difficulties and crisis of parental authority.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (02.02.2020)

 Elliot,J.,Place,M. Dítě v nesnázích, Grada, Praha. Grada. 2002

 Gabura,J.,Pružinská,J.  Poradenský proces, SLON, Praha. SLON. 1995

 Hadj Moussová, Z., Valentová, L. Poradenské teorie a strategie, UK PedF. 2002

Langová,M. Heřmanová V., Trpišovská D. a kol, Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L., UJEP. 2005

Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese, Portál, Praha. Portál. 1997

Trpišovská,D. Psychologická diagnostika pro učitele, UL, UJEP 1997 

Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.  Praha. Portál 2004

Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie,Karolinum,Praha. Karolinum. 2005

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (02.02.2020)

Závěrečný test ze znalostí problematiky s otevřenými  otázkami.

Syllabus - Czech
Last update: VALENTO/PEDF.CUNI.CZ (20.01.2010)

Pozornost bude věnována etice poradenské práce,objasnění jednotlivých etap poradenského procesu, analýze termínů diagnostika,intervence,konzultační aktivity v poradenské činnosti s konkretizací v oblasti školství.Budou diskutovány nejčastější vývojové problémy předškolních dětí a žáků počátečních tříd ZŠ.

Tematický plán:

Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v poradenské práci,význam funkce výchovného poradce a ŠMP na škole.

Vývoj poradenství ve světě i nás / základní informace/.

Poradenství jako profese, pojetí poradenské činnosti, odborná připravenost.

Poradenský proces a jeho etapy, model A-B-C.

Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů poradenství ve školství: výchovný poradce, ŠMP, školní či poradenský psycholog, PPP, SPC, SVP.

Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, intervence, informační a konzultační aktivity.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html