SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education II - OK0321911
Title: Didaktika výtvarné výchovy II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/4, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Pre-requisite : OK0315101
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.05.2008)
Art Education Didactics 2: Dimension of aestetic interactions, their specific features and means: Art education as a creative and expresive discipline. Assumptions form stages of art preception and art making. Artwork as a sign systém.
Aim of the course - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev ( proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný.

Literature - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Základní studijní literatura :
HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 2 . přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991,.117 s. ISBN 80-7066-368-5.

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. cca 130 s. ISBN dosud nemá, v tisku.

JANÍK,T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido,2005. 171 s. ISBN 80-7315-080-8

LAMSEROVÁ,J. Didaktika výtvarné výchovy IV. 1.vyd. Praha : SPN 1990.86 s.ISBN 80-7066-062-7.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

VÁGNEROVÁ,M. Psychologie školního dítěte.1.vyd.Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1997.88 s. ISBN 80-7184-487-X

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá

Teaching methods - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.05.2008)
OBSAH :
Klíčová slova : zodpovědnost, kompetence, rozhodování, informace, interpretace, estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, námět, obsah - forma, parafráze

1. Teorie

1.1. Specifičnost výtvarně výchovných situací. Typy interakcí. Estetická interakce, její zvláštnosti.

1.2. Realizační prostředky výtvarně estetické interakce ve Vv. Výtvarné vyjadřovací prostředky a druhy činností s nimi.

1.3 Fenomén tvořivosti a výtvarná výchova. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína.

1.4. Specifický přínos základních druhů výtvarných činností rozvoji osobnosti dítěte. Jejich předpoklady a fáze.Vztah výtvarného vnímání, imaginace, tvorby a komunikace.

1.5. Verbální a neverbální komunikace ve Vv. Výtvarné umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání. Typologie otázek, jejich didaktický význam.

2. Praxe
2.1. Výtvarné umělecké dílo jako specifická forma sdělení. Tvorba otázek pro řízený rozhovor o objektu výtvarně estetického vnímání.

2.2. Ověřování poznatků o fázích procesu vnímání a jeho typologických zvláštnostech v

didaktické interakci. Odraz v metodách a formách setkávání žáků s výtvarným uměním

(rozhovory, besedy, galerijní animace aj.)

Requirements to the exam - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Formy kontroly předmětu: zápočet

Požadavky k udělení zápočtu z didaktiky Vv 2 :

Zpracování seminární práce (pro DVV2) jako informačního východiska pro rozhovor se žáky o výtvarném uměleckém díle s uvedením výtvarných námětů pro následnou výtvarnou tvorbu žáků (typy parafrází).

1) SP zpracujte podle zadání deseti bodů osnovy a podle příkladu ?Setkání s krajinou Josefa Šímy".

2) Doporučujeme vybrat ke zpracování výtvarné dílo 20.stol. z publikací Pavla Šamšuly ?Průvodce výtvarným uměním IV." nebo z ?Obrazáren v hlavě", eventuelně z NG - Veletržní palác, ze sbírky českého či francouzského moderního umění 20. století, z galerie v Sovových mlýnech, z internetových stránek.

3) Zpracovanou SP na A4 s vloženou reprodukcí vybraného um. díla a s vloženým korespondenčním lístkem s vyplněnou vaší zpáteční adresou doručte do pošty Mgr. K. Cikánové (katedra Vv, PedF UK, Rettigové 4, Praha 1, 110 00) Zápočet z DVV2 lze udělit po splnění této SP a po předložení korespondenčního lístku parafovaného Mgr. K. Cikánovou.

Syllabus - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Obsah - klíčová slova: Rozhodování, kompetence, informace, interpretace, operacionalizace, dispozice, vývoj, individualita, sebevyjádření , spontaneita, ovlivňování, očekávané a zvláštní jevy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html