SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pre-mathematical education Ib - OK0310710
Title: Předmatematická výchova Ib
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Pre-requisite : OK0310610
Interchangeability : OK0310310
Annotation -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Předmatematická výchova se opírá o osobnostní pojetí rozvoje dítěte mateřské školy. Kurz je zaměřen na vybudování nástrojů, kterých může učitel používat k rozvoji dítěte s respektováním jeho možností a s výhledem na požadavky současného pojetí matematiky v 1. ročníku základní školy. Absolvent musí být schopen analyzovat aktivity dítěte z pohledu schopností, které se ve hře rozvíjejí a které se uplatňují ve vyučování matematice na 1. stupni, pozorovat a rozebrat chování dítěte, vést samostatný experiment s dílčími diagnostickými aktivitami na základě stanovených cílů tvořivým způsobem stanovit možné strategie pro další rozvoj dítěte.
Aim of the course -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Vytvoření funkčního zásobníku her k různým tématickým skupinám a skupinám schopností dítěte, které je třeba rozvíjet, skupinám znalostí a zkušeností, které je nutné budovat; rozvoj didaktického myšlení.

Koncepce vychází z nové úpravy plánu - semináře budou obohaceny o přímou práci s dětmi ve vybraných seminářích v přirozeném prostředí dětí (P 1,4,6).

Rozvinout kritický pohled na některé dostupné zdroje informací v oblasti PMV, prohloubit práci s dostupnou literaturou.

Teaching methods -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednáška, seminář, dílny ve spojení s praxí ve škole.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)

ústní (2 otázky a analýza vybrané hry)

Syllabus -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednášky:

Celek a jeho části, vnímání a jeho vývoj a vliv na možnosti rozvoje předmatematických představ.

Kompozice, dekompozice, kompletace, korekce a další procedury.

Vztahy celek-celek, celek a jeho část, části jednoho celku, části dvou různých celků, celky stabilní, proměnlivé,

porovnávání přirozené, základní, redukované, rozdílem, poměřování, podílem, měření.

Shodná zobrazení ve hrách, kriteria obtížnosti.

Svět dítěte, svět prostoru, orientace v prostoru, v rovině.

Jazyk a jeho role pro chápání vztahů (předložky, příslovce, slovesa).

Pojmotvorný proces - počátky pojmotvorného procesu jako základ ke školské geometrii.

Různé druhy transformací (velikostní, tvarové, 3D-2D a podobně).

Prvky topologie, jednotažky.

Tvarové, polohové, objemové závislosti, pravidelnosti.

Vývoj stavby u dětí, význam stavebnic.

Nestandardní materiály jako diagnostické či terapeutické nástroje.

Problematika diagnostiky P-L orientace, Piagetovy pokusy.

Alternativní pedagogické směry a Předmatematická výchova.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html