Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Cíl: Umožnit studentům samostatnou činností strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky, nabyté v
předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům
program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia.
Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle
možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z
matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou
této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých
grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Netradiční aritmetická prostředí: krokování, schody, hadí sítě, utečenci, sousedé - prostředí pro budování
procesuálního a konceptuálního vnímání čísla. Geometrické hry - od před-pojmů k definicím. Čtverečkovaný papír jako
prostředí pro budování před-pojmů Kombinatorika a pravděpodobnost v prostředí sémantickém, geometrickém i
aritmetickém. Tvorba algoritmů v různých prostředích. Graf (jako jazyk i jako nástroj strukturace) a odhalování vztahů.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích, příprava alespoň jednoho kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ.
Souborná zkouška: K souborné zkoušce budou vyžadovány následující materiály: podrobné rozpracování jednoho
netradičního matematického prostředí, záznam či protokol experimentu z matematického kroužku, analýza tohoto materiálu,
sebereflexe vlastní práce s dětmi na kroužku.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.