SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of mathematics with practice II - OK0310151
Title: Didaktika matematiky s praxí II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Old code: DIMP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Classification: Teaching > Mathematics
Pre-requisite : OK0310051
Is pre-requisite for: OK0310152
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
The course is focused on preparation of students going into teacher's practice. We try to develop mathematical culture of students and create their positive attitudes towards their pupils and mathematics. We give them our experiences to observe, record and analyse teaching mathematics in classroom and on this base to improve their work.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Divíšek, J. (1990): Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. SPN, Praha.

Hejný, M., Kuřina, F. (2000): Dítě, škola a matematika. Portál.

Hejný, M., Jirotková, D. (1999): Čtverečkovaný papír jako most mezi aritmetikou a geometrií. Pedagogická fakulta UK, Praha.

Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Pedagogická fakulta UK, Praha.

Vzdělávací programy: Národní škola, Občanská škola, Základní škola

English, L. D., Halford, G. S. (eds.)(1995): Mathematics Education (Models and Processes). LEA.

Krauthausen, G., Scherer, P.: Einführung in die Mathematikdidaktik. Spektrum.

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Název studijního předmětu:
Didaktika matematiky s praxí II

Formy kontroly předmětu:

zkouška, zápočet

Počet kreditů:

4

Vyučující:

Prof. RNDr. Milan Hejný, RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.,

Stručná anotace předmětu:
Cíl: Otevřít cestu do světa algebry a finitní matematiky. Využít specifika geometrického prostředí k didaktickým účelům: experimentování, hledání vazeb, tvorby hypotéz, argumentace, tvorba protipříkladů a dlouhodobé pojmotvorné procesy.

Obsah: 1. Teorie generického modelu. Příčiny formálního poznání. Reedukace chyb. 2. Propedeutika algebry. Abstrakce a jazyk. 3. Propedeutika konceptů kombinatoriky, statistiky, pravděpodobnosti, logiky a funkcí. 4. Otevírání geometrického světa. Paralela onto- a fylo-geneze a její didaktické aplikace. 5. Geometrický objekt jako osobnost. Jevy průvodní. Prostředí pojmu. Jazyk. Odhalování vztahů a argumentace. 6. Tvořivé a formální poznatky v geometrii. Experimentování. 7. Od intuitivního odhalení konstrukčního procesu, přes koncept konstrukce až k jejímu formálnímu zapsání. Procept v geometrii.

Požadavky k zápočtu a ke zkoušce budou upřesněny na začátku semestru.

Odborná literatura:

Hejný, M.: Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 63-80.

Hejný, M.: Mechanizmus poznávacího procesu. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 23-42.

Hejný, M., Jirotková, D.: Svět aritmetiky a svět geometrie. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 125-135.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html