SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Physical Handicap I - OK0218112
Title: SpPg znevýh. člov. s TP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OK0218099
Interchangeability : OBSP18112, OBSP18705
Is co-requisite for: OK0218099
Is pre-requisite for: OK0218212
Is interchangeable with: OBSP18705
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (10.05.2007)
Definice somatopedie jako vědního oboru a místo somatopedie v systému speciální pedagiky. Tělo a tělesné schéma: nazírání na hodnotu lidského těla , hodnota mobility z vývojového hlediska, psychologický obraz vlastního těla, bio-psychosociální jednota člověka. Motorika, motorické funkce,centrální mechanismy řízení lidské motoriky a charakteristiky hybného systému. Pohybově invalidizující vady, jejich rozčlenění, charakteristiky, edukační důsledky. Invalidita a zdraví podle WHO.Neurofyziologicky podmíněná podpora ontogenetického vývoje - základní a podpůrné rehabilitační metody (Bobath koncept, Vojtova metoda, Petö terapie a další). Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Literature - Czech
Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2010)

HÁJKOVÁ, V. Teoretická východiska k osobám s tělesným postižením. In HOUSAROVÁ, B. a kol. Speciálněpedagogická čítanka. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

HÁJKOVÁ,V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001.

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka - třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (10.05.2007)
Úkoly k samostudiu:
Jaké omezení vyplývá z tělesného postižení pro každodenní život jedince?

Charakterizujte systém péče o osoby s tělesným postižením v ČR.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html