SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Self-upbringing for Teachers - OINZ1P024B
Title: Self-education for Teachers
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět představuje studujícím význam a nejdůležitější metody sebepoznávání, sebeřízení a sebevýchovy. Důraz je kladen na praktické využití těchto metod v osobnostním i profesním rozvoji učitele. Předmět má prožitkový charakter a jeho součástí je též uvedení do metody Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň). Cílem předmětu je motivovat studující k systematickému a reflektovanému využívání sebevýchovy v osobním i profesním životě. 1. Význam sebepoznávání a sebevýchovy pro učitele. 2. Filozofické a etické aspekty sebevýchovy. 3. Psychosociální a spirituální aspekty sebevýchovy. 4. Pedagogické aspekty sebevýchovy. 5. Cíle sebevýchovy, účelnost a smysluplnost lidských činností. 6. Metody a techniky sebepoznávání. 7. Kritéria (duševního) zdraví a známky růstu duševní rovnováhy. 8. Autoregulace pozornosti, myšlenek, emocí a představ. 9. Metody psychogenního a nepsychogenního přeladění, principy relaxace a koncentrace. 10. Metoda Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. a kol. (2015). Management osobního rozvoje: Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha: Management Press.

HAŠTO, J. (2004). Autogenní trénink. Praha: Triton.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada Publishing.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada Publishing.

KUNEŠ, D. (2009). Sebepoznání. Praha: Portál.

NEŠPOR, K. (2015). Duševní pružnost v každodenním životě. Praha: Portál.

PLAMÍNEK, J. (2013). Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Grada Publishing.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. (2017). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny pro učitele. Praha: Grada Publishing.

VÍCHOVÁ, V. (2016). Autogenní trénink a autogenní terapie. Praha: Portál.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8008

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html