SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected Representants of Educational Thinking - OINZ1P009B
Title: Selected Representants of Educational Thinking
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět poskytuje zájemcům hlubší informace o činnosti významných osobností pedagogického myšlení (tzv. klasikové pedagogiky) od antiky až po 20. století včetně reformátorů na poli školství, a to v českých zemích i v mezinárodním kontextu. Pozornost je věnována také vlivu jejich výchovného působení i tvůrčí činnosti na další vývoj pedagogiky a školy jako vzdělávací instituce. Cílem předmětu je seznámit posluchače s názory významných postav pedagogiky a školství od nejstarších dob až do současnosti. 1. Představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles. Působení Quintiliana. 2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais). 3. Osobnost J. A. Komenského a jeho vliv na pedagogické myšlení novověku. 4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner). Osvícenství. 5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi. 6. Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg. 7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda. 8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století. 9. Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

CACH, J. Jean Jacques Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Výbor z pedagogického díla. (1967). Praha: SPN.

CACH, J.; DVOŘÁK, K. (1970). G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

CIPRO, M. (2002). Encyklopedie Prameny výchovy. Galerie světových pedagogů. Druhý a třetí svazek. Praha: Vlastním nákladem.

CIPRO, M. (2003). Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

POLIŠENSKÝ, V.; PAŘÍZEK, V. (1987). Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

Edice z dějin pedagogiky.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8010

Heslo: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html