SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Chapters of History of Education - OINZ1P008B
Title: Chapters of History of Education
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění. Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života. 1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství. 2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský. 3. Jansenismus ve Francii v 17. století a pietismus v Německu v 17. a 18. století. 4. Filantropické snahy - Kindermann, Basedow, vznik sociální pedagogiky. 5. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj. 6. Výchova člověka, právo dítěte na úctu. 7. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním. 8. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar.

GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc, Hanex.

KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. (2010). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka.

LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). (2008). Praha, Univerzita Pardubice.

RICHÉ, P. - VERGER, J. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011.

RÖHNER, R. - WENKE, H. (2003). Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido.

RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8001

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html