SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Adventure Education - OINZ1P007B
Title: Adventure Education
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět vychází z terminologického základu v teoretické rovině českého pojetí zážitkové pedagogiky a k didaktickým dovednostem vede studenty formou přímé zkušenosti při práci s hrou jako prostředkem učení zážitkem. Uvádí zážitkovou pedagogiku jako obor, který poskytuje pedagogům profesní dovednosti práce se skupinou a s osobnostním a sociálním rozvojem žáků. Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií a prostředky zážitkové pedagogiky a na základě sebezkušenostních postupů vést studenty k povědomí o základních didaktických postupech se zážitkem jako prostředkem učení při hře. 1. Pojetí pojmu zážitková pedagogika (učení, výuka, holistická výchova). 2. Cíle výchovy prožitkem (osobnostní a sociální rozvoj, práce se skupinovou dynamikou). 3. Didaktické postupy (motivace, akce, reflexe; dramaturgie). 4. Hra, reflexe jako příležitost k učení. 5. Kooperace, kompetice. 6. Determinace volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, způsob provázení; podmínky). 7. Zdroje: výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod). 8. Dramatická výchova, dramaterapie; artefiletika, arteterapie (Etický kodex arteterapeuta).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press.

Holec, O. (c1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch. Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I-IV. Praha: Portál.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8011

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html