SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Health Literacy for Teachers - OINZ1P004B
Title: Health Literacy for Teachers
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět zprostředkuje studentům systém znalostí, který jim usnadní kriticky posuzovat zdravotní informace se zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání. Studenti by měli na základě vlastní reflexe klíčových konceptů zdraví a nemoci pochopit význam široce pojaté zdravotní gramotnosti pro úspěšnou profesní činnost učitele. Cílem předmětu je motivovat studenty k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie. 1. Úvod do teorie zdravotní gramotnosti. 2. Zdraví člověka jako systém a předmět. 3. Holistický přístup ke zdraví a psychosomatika. 4. Nemoc v životě člověka. 5. Kvalita života ve vztahu ke zdraví a nemoci. 6. Zdravotnictví jako sociální instituce. 7. Konvenční a alternativní medicína. 8. Fenomén medicinalizace soudobé společnosti. 9. Člověk v roli pacienta a jeho práva. 10. Zdraví a výchova.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

HAMPLOVÁ, D. a kol. (2014). Rodina a zdraví – jejich vzájemné souvislosti. Praha: Sociologické nakladatelství.

HOLČÍK, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita.

KEBZA, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing.

MARMOT, M.; WILKINSON, R. G. Et al (2006). Social Determinants of Health. Oxford: Oxford University Press.

PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. a kol. (2016). Kontroverze současné medicíny. Praha: Mladá fronta.

SCHWARTZBERG, J. G. et al. (2005). Understanding Health Literacy. New York: American Medical Association.

ŠMÍDOVÁ MATOUŠOVÁ, O., TOLLAROVÁ, B., ČADA, K. a kol. (2017). Po stopách moci v nemoci: O morálce, moci a komunikaci v českém zdravotnictví. Praha: Sociologické nakladatelství.

ZVÍROTSKÝ, M. (2010). Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8012

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html