SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar of General Didactics - OINP1P105A
Title: Seminar of General Didactics
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Annotation -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
The seminar provides deeper knowledge of general didactics, broadening of analytical abilities and skills of professional reasoning. The content of the seminar will be an in-depth analysis of the lesson record, discussing the criteria of quality teaching and linking theoretical knowledge with a view of practical learning situations.
Aim of the course -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

Students analyze the lesson in terms of educational goals, teaching strategies and assessment of pupils' learning outcomes. They suggest professionally justified alternative teaching procedures.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (02.10.2020)

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literature -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř.
Kurikulum G: virtuální hospitace [Online]. (2014). Retrieved from https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Vyd. 2). Praha: Portál.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Syllabus -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

     Assignment bases
     Recommended procedure for analysis of virtual observation
     Analytical views:
         Educational goals
         Learning strategies
         Teaching model
         Educational content and its structure
         Teaching methods
         Didactic resources
         Learning outcomes of pupils
     Suggestions of alternative teaching methods and their professional justification
     Ongoing consultation on tasks
     Reflection of the task

Course completion requirements -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

The condition for the completion of the course is the submission of the seminar paper according to the assignment.

The work will be a detailed didactic analysis of the selected video record of the lesson. Students will work the work in pairs, including discussion and expert explanation of alternative teaching strategies.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html