SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of literature - OENLL2112Z
Title: Didactics of literature
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNC4C012A
Annotation - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (14.01.2022)
Tento kurz navazuje na Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury a je více zaměřen na specifická literárnědidaktická témata: a) Literární historie - srovnání pojetí její výuky na ZŠ a SŠ, b) Didaktická transformace některých obtížnějších pojmů literární teorie, c) Státní maturitní zkouška a její důsledky pro výuku literatury, d) Poezie - výzkumy její recepce u žáků na 2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořívá recepce poezie na 2. stupni ZŠ a na SŠ, e) Formativní hodnocení v literární výchově. Studenti si ovšem i nadále rozšiřují si repertoár metod vhodných pro rozvoj čtenářských dovedností a pro práci s různými literárními druhy, rozvíjejí své reflektivní dovednosti při sledování videonahrávek z hodin literatury a učí se plánovat své hodiny nejen na základě cílů. ale i na základě nosných myšlenek. Své přípravy v semináři průběžně konzultují se svými kolegy a s vedoucím semináře.
Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (14.01.2022)

HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ.  Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24. [cit. 2011-19-02]. Dostupné z www: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_velkemyslenky>.

KOŠŤÁLOVÁ, H., STRAKOVÁ, J.: Hodnocení (Důvěra, dialog, růst). SKAV 2008. Dostupný z WWW: <http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skav_hodnoceni_web.pdf>

KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno 1997.

 VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (Výzkum recepce konkrétních básní).  Olomouc: Hanex 2012.

VALA, J., SLADOVÁ, J. Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii.In Český jazyk a literatura, roč. 64, 2013, č. 1, s.  

VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011.

VALA, J. Poezie, studenti a učitelé (Recepce, interpretace, výuka). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013.

WILIAM, D., LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6.

 

Časopis Kritická gramotnost. [online] [cit. 2016-22-02]. ISSN 2464-6318. Dostupné z www: <http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost>  

Seriál Mladé fronty Dnes – Jak naučit děti správně číst. [online] [cit. 2017-22-02]. Dostupné z www: http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/jak-naucit-deti-spravne-cist

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (14.01.2022)

Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře. Počet možností získat zápočet: 3.

Learning resources - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (14.01.2022)

 

Pro kombinované studium:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8060

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html