SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of German Language III - OENGG1831Y
Title: Methodology of German Language III
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování nelingvistických disciplín - reálií německy mluvících zemí a německy psané literatury. Osvojí si základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií a literatury tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence. Obsahem předmětu jsou témata: Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Problematika kánonu textů. Literární text jako subjednotka systému umělecké literatury a jako samostatně fungující jednotka sociálně kulturního systému. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem. Práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty. Literární výchova a dramapedagogika. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.
Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)

BIECHELE, M.; PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BISCHOF, M.; KESSLING, V.; KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D.; HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M.; ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811.

WIEIERLACHER, A.; BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

KRUSCHE, D. Kurze deutsche Prosa im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Inter-Nationes, 1998.

LANGE, G. Erwachsen werden. Jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht : Grundlagen. Didaktik. Unterrichtsmodelle. Hohengehren: Schneider Verlag, 1999. ISBN 3896762192.

SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2.

WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin, München, Wien, New York: Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.

ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)

Požadavky ke zkoušce:

- aktivní účast na výuce (80 %)

- didaktizace zvoleného tématu z reálií

 - didaktizace zvoleného tématu z literatury (prezentaca na skupinovém kolokviu; struktura prezentace: představení tématu -literárního, písňového textu či jiného textu vztahujícího se k literatuře), argumenty pro výběr textu, náměty pro práci s textem, vypracovaný příklad jednoho cvičení s praktickou ukázkou)

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí reálií ve VCJ. (8.10.)

Historie reálií v cizojazyčném vyučování. (15.10.)

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. (15.10.)

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. (22.10.)

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. (29.10.)

Prezentace didaktizace zvoleného tématu (3.12., 10.12., 17.12.)

Didaktika literatury jako specifická oblast VCJ. Vymezení disciplíny, sepětí didaktiky literatury s lingvodidaktikou a didaktikou reálií. (8. 10.2018)

Otázka role a skutečného zastoupení literatury ve vyučování VCJ. Zastoupení literatury v SERRJ a v kurikulárních dokumentech ČR. Práce s literárním textem jako forma interkulturně zaměřeného literárního učení. (15. 10. 2018)

Zdroje literárních textů ve VCJ.  Problematika učebních materiálů: zastoupení literárních textů v učebnicích; čítanky, zjednodušená četba, ´zrcadlové´/  bilingvní knihy a další prameny jako zdroje didakticky adaptovaných textů. Problematika autentických literárních textů. (22. 10. 2018, 29.10. 2018)

Možnosti zařazení literatury do VCJ, faktory práce s literárním textem. (3. 12)

Otázka literárního kánonu / textového korpusu ve VCJ – zastoupení konkrétních autorů a témat. Práce s literárním textem / literární projekt na příkladu konkrétního autora, tématu, textu. (10. 12. 2018)

Práce s médii, dramapedagogika.  (17. 12. 2018)

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.06.2019)

Požadavky k zakončení literárně didaktické části:

1.      Referát – zmapování literárních textů v jednom z dále uvedených zdrojů podle vlastního výběru (skupinová práce). Délka referátu:  5 - 7 minut. Struktura referátu: charakteristika materiálu, popis přístupu k literatuře, seznam literárních textů (bude distribuován kolegům), upozornění na jeden až dva z textů (subjektivní výběr ze strany referujících) doplněné argumety.

a.      učebnicové soubory:  Sprechen Sie Deusch?; AspekteAusBlick

b.      bilingvní/zrcadlové knihy;

c.       zjednodušená četba;

d.      čítanky  (+ Wir wiederholen für das Abitur)

e.      internetové portály

 

2.       CV čtenáře (volný písemný projev v rozsahu 1 – 3 stran). Datum odevzdání: při  posledním prosincovém setkání)  – v elektronické a tištěné (papírové) podobě.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html