SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of German Language - OENGG1805Y
Title: Methodology of German Language I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (16.10.2018)
This course builds on the course called Introduction to Language Teaching Methodology. It gives students more theoretical knowledge of teaching methodology and language teaching methodology. The course focuses on language skills, including methodology of validation and testing. The aim of the seminar is to introduce different possibilities of how to work with vocabulary, how to present and practise grammar. Another aim is to show effective forms of practising the acoustic and graphical aspects of German. Moreover, students will be familiar with specific types of exercises which focus mainly on communication skills and productive forms of work with text materials. This course will teach them to understand the assessment and classification as an integral part of teaching, including their motivation and motivating aspects. Examination 6 Credits.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)

Working on the competences of a future German teacher as a foreign language.

Literature -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (16.05.2019)

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.
BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha : SPN, 1969.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : Úvod do vědního oboru. Praha : ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.
BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3. überarbeitete und erweiterte Aufl. Tübingen; Basel : Francke Verlag, 1995. ISBN 3-8252-8043-8.
WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser : Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München : Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2.
WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning : Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0.
WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0.
RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0.
HORNIG, U.; HABERMANN, B. Spaß mit der neuen Rechtschreibung. DaF, 1999.
Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika), časopis Auskunftsgeber
Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ
Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (19.05.2019)

Ke zkoušce je třeba odevzdat písemnou seminární práci na přidělené téma v rozsahu cca 20 stránek se zohledněním odborné terminologie probrané v přednáškách a seminářích.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (19.05.2019)

- Jazykové prostředky a jejich pojetí a funkce v současné lingvodidaktice.

- Mluvnické učivo, výběr, prezentace, procvičování, upevňování, opakování. 

- Slovní zásoba, sémantizace, tematické okruhy, sémantická pole - práce se slovní zásobou.

- Role výcviku výslovnosti a pravopisu ve výuce německého jazyka.

- Typologie cvičení.

- Motivace a aktivizace žáků ve vyučování německého jazyka, funkce jazykové hry.

- Hodnocení, klasifikace, funkce a druhy jazykových testů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html