SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of primary school mathematics - OEN2310008
Title: Didactics of primary school mathematics
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 6
Hours per week, examination: 2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (999)
summer:unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok2
Old code: DIMA
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Class: Předměty v angličtině - mgr.
Classification: Teaching > Mathematics
Annotation -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
The course is focussed on preparation of students to their teaching practise in the domain of teaching mathematics. Students get various non-traditional mathematical environments in which they develop not only mathematical abilities but also didactical abilities formulating new problems, presuming difficultness of problems for pupils, creating cascades of problems and new mathematical environments.
Literature - Czech
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
  • Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.
  • Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.
  • Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.
  • Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.
  • Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.

Requirements to the exam - Czech
Last update: STEHLIKO (27.10.2019)

Ústní zkouška.

Syllabus - Czech
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Cíl:

Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost.

Obsah:

1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání.

2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti.

3. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely.

4. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj.

5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální.

Požadavky k zápočtu v letn9m semestru školního roku 2006

1. 80tiprocentní účast na semináři. V případě nemoci lze semináře nahradit písemnou prací po dohodě s vyučujícím semináře.

2. Aktivní účast na seminářích.

3. Získání aspoň 50% bodů v zápočtovém testu.

4. Vyřešení a opatření didaktickým komentářem 10 studentem zvolených úloh (buď jsou to úlohy, které zazněly jako výzvy na přednášce, nebo semináři, nebo jsou to úlohy na domovských webovských stránkách katedry pod jménem prof. Hejného, nebo jsou to úlohy z Matematického Klokana, které lze najít na www.matematickyklokan.net).

5. Scénář experimentu, nebo záznam a pokus o analýzu interakce s jedním dítětem ve věku od 3 do 11 let. Cílem interakce je zjistit něco o způsobu myšlení zvoleného dítěte. Podněty jsou ve výzvách na přednáškách a cvičeních.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html