Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.03.2024)
Basic knowledge relating to pathophysiology and kinesiology. Features of the functional forms of the kinesiologic system. The most frequent problems and its compensation. Teaching principles, sequences, methods. Assessment of posture, range of motion and physical condition (efficiency). Methods and principles of stretching, strengthening, relaxation, and breathing exercises, balance and motor control exercises. Common mistakes, prevention, diagnoses, analyses, and correcting mistakes. Suitable exercises for particular types of impairment: locomotor apparatus, cardiovascular, respiratory, digestive, nervous system, sensory deprivation, mental retardation, psychical impairment. Suitable and unsuitable exercises and activities. Application of gymnastic tools, requisites, and apparatuses. Leading a part of an exercise lesson.
Descriptors
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.03.2024)
Direct teaching: 24 hours
Movement preparation: 15 hours
Skills training: 15 hours
Self-study: 20 hours
Preparation for credit: 10 hours
Literature -
Last update: Mgr. Martin Pádivý (28.10.2019)
Levitová, A., Hošková, B. (2015). Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada.
Hošková, B., Majorová, S., Nováková, P. (2015). Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum.
Hošková, B. a kol. (2012). Vademcum ZTV (druhy oslabení). Praha: Karolinum.
Sobotková, I., Hošková, B. (2016). Vliv aplikovaných pohybových programů na pohybový systém osob po amputaci dolní končetiny (abstrakt). In Suchý, J. a kol. (Eds.), Scientia Movens 2016: Sborník příspěvků z mezinárodní studentské vědecké konference konané dne 15. března 2016 (s. 57 - 58). Praha: Karlova Univerzita.
Vetkasov, A., Hošková, B., Sobotková, I. (2014). Objektivizace významu dechových cvičení u osob s poraněním míchy. Rehabilitace a fyzikální lékařství. 21(2), 68-72.
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.02.2024)
Levitová, A., Hošková, B. (2015). Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada.
Hošková, B., Majorová, S., Nováková, P. (2015). Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum.
Hošková, B. a kol. (2012). Vademcum ZTV (druhy oslabení). Praha: Karolinum.
Sobotková, I., Hošková, B. (2016). Vliv aplikovaných pohybových programů na pohybový systém osob po amputaci dolní končetiny (abstrakt). In Suchý, J. a kol. (Eds.), Scientia Movens 2016: Sborník příspěvků z mezinárodní studentské vědecké konference konané dne 15. března 2016 (s. 57 - 58). Praha: Karlova Univerzita.
Vetkasov, A., Hošková, B., Sobotková, I. (2014). Objektivizace významu dechových cvičení u osob s poraněním míchy. Rehabilitace a fyzikální lékařství. 21(2), 68-72.
Requirements to the exam
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.03.2024)
Oral exam or test from covered material.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.03.2024)
The basic knowledge of pathophysiology and kinesiolgy. The features of the functional forms of the kinesiologic system. The most frequent problems and its compensation. Teaching principes, sequenses, methods. Assessment of posture, range of motion and physical condition (efficiency). Methods and principles of stretching, strengthening, relaxation and breathing exercises, balance and motor control exercises. Common mistakes, prevention, diagnosis, analysis and correcting mistakes. Suitable exercises for particular types of impairment: locomotor apparatus, cardiovascular, respiratory, digestive, nervous system, sensory deprivation, mental retardation, psychical impairment. Suitable and unsuitable exercises and activities. Application of gymnastic tools, requisites and apparatus. Independent leading a part of an exercise lesson.
Last update: Mgr. Martin Pádivý (28.10.2019)
Základní znalosti z patofyziologie a kineziológie.Vlastnosti funkčních forem kineziologického systému.Nejčastější problémy a jejich kompenzace.Výuka principů, sekvencí, metod.Posouzení polohy, rozsahu pohybu a fyzické kondice (účinnost).Metody a principy protahovacích, posilovacích, relaxačních a dýchacích cvičení, rovnovážných a pohybových cvičení.Časté chyby, prevence, diagnostika, analýza a opravy chyb.Vhodná cvičení pro konkrétní typy poškození: pohybový aparát, kardiovaskulární, respirační, trávicí, nervový systém, smyslová deprivace, mentální retardace, psychické poškození.Vhodná a nevhodná cvičení a aktivity.Aplikace gymnastických nástrojů, náčiní a přístrojů.Nezávislé vedení části cvičení.
Course completion requirements
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.03.2024)