Cílem dvousemestrového kurzu je vytvoření předpokladů (terminologie, poetika) pro systematické poznávání specifických kvalit literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (próza, poezie, drama; literatura umělecká a populární; folklorní slovesnost, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro smysluplnou komunikaci o literárních textech. Pojetí i styl výuky literární teorie předjímá potřeby učitelské praxe.
Semináře mají interaktivní charakter, stimulují kritické myšlení a vyžaduje se aktivní účast studentů. Procvičuje se zejména schopnost citlivé a přemýšlivé aplikace obecných poznatků na konkrétní materiál.
Přehled výukových témat:
1. Literatura jako zdroj estetické zkušenosti
2. Literární život, literární slovesnost
3. Literatura umělecká a literatura populární
4. Národní literatura, světová literatura; literární kód
5. Literární fikce, perspektiva, intertextovost
6. Funkce literatury, autor, autorství
7. Čtenář a literární dílo
8. Titul, jazykové prostředky
9. Druhy řeči
10.Obraznost v liter. textech
Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (26.04.2022)
Celková časová zátěž studenta
84,0
Odpovídající množství kreditů
3
Přidělené kredity
3
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
3 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce
30 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (26.04.2022)
Peterka, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. 346 s. ISBN 978-80-239-9284-7
Kubíček, Tomáš, Hrabal, Jiří a Bílek, Petr A. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. V Praze: Dauphin, 2013. 247 s. ISBN 978-80-7272-592-2.
Mocná, Dagmar a kol. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. 699 s. ISBN 80-7185-669-X.
Nünning, Ansgar, ed., Trávníček, Jiří, ed. a Holý, Jiří, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Vyd. 1. Brno: Host, 2006. 912 s. ISBN 80-7294-170-4.
Brukner, Josef a Filip, Jiří. Poetický slovník. 2., upr. vyd., v MF první vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. 365 s. ISBN 80-204-0650-6.
Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (26.04.2022)
Podmínkou zakončení předmětu je zápočet. Studenti jej získají na základě splnění tří následujících podmínek:
a) účast na semináři;
b) plnění průběžných úkolů zadávaných vyučujícím během celého semestru;
c) zasláním interpretace/analýzy konkrétního (pokud možno ne příliš rozsáhlého) úryvku z českého uměleckého textu na základě vlastního výběru (může být próza, poezie i výsek z dramatu). Analýza/interpretace má vycházet z pěti výstižně naformulovaných otázek týkajících se zásadních literárně-teoretických problémů; student by měl čerpat z nabytých znalostí v oblasti literární teorie, získaných v průběhu ZS. Analýzu s otázkami (včetně zvoleného úryvku) je nutné zaslat do 20. 12. 2021 ve wordovském dokumentu (samozřejmě spolu se zvoleným úryvkem), a to v rozsahu minimálně 2 normostran.