SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Problem solving methods - OEB2310002
Title: Problem solving methods
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 6
Hours per week, examination: 0/2, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (999)
summer:unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: MŘMÚ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Annotation -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
On basis of knowledge gained from previous mathematical courses the environments suitable for the development of pupils mathematical understanding will be extended and completed with particular respect to solving strategy and solving methods. The core of the work will be development of the ability to solve submitted tasks using different methods (including restricted tools). We will focus on the following areas: modelling, representation, choice of strategy, creating and realization of solving plan, interpretation of findings. Another course of study will be creating and posing such tasks which are possible to solve using given method.
Aim of the course -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

1. To use problem solving as a tool to develop cognitive structure of students. Focusing on solving strategies the students' meta-cognition will be systematically developed.

2. To give the students direct experience with constructivistic way of teaching in those areas with which they have not got their own school experience.

3. To enable students to diagnose their own mathematical abilities and knowledge and to offer them possibility of re-education (particularly concerning the main mathematical concepts) if necessary.

Literature -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros

Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK)

Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)

Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)

Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).

Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)

Teaching methods -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Seminars will be led consequently in constructivistic ways. The main teaching tool will be problems and their solutions by students. Students will be guided to create autonomously cascades of tasks with respect to individual need of pupils.

Requirements to the exam - Czech
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Požadavky k ukončení kurzu (KZ)

  • Aktivní účast na seminářích (více než 20% absence může být důvodem k neudělení zápočtu); v případě vážných důvodů, např. zdravotních, lze tuto podmínku upravit po dohodě s vyučujícím semináře.

  • Napsání testu se ziskem alespoň 50% bodů. Test se bude psát při předposledním semináři (posledním před vánoci).

  • Seminární práce, která je dobrovolná. Její zadání se odvine ze situace při seminářích. Hodnocení práce se promítne do celkového hodnocení.

Vítaným, ale nepovinným materiálem, který je možné vložit do portfolia, může být i komentovaný soubor průběžně psaných reflexí ze seminářů. Komentář bude psán z hlediska vývoje vlastní osobnosti. Opět tento materiál může podpořit výsledné hodnocení.

Syllabus -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

1. Method of modelling (interpretation of a task: story, objects, relationships, model). 2. Method of dramatization (from dramatization to simulation and to tables, development of procept). 3. Method od decomposition: a) chaining, b) classification. 4. Series of specific methods (simplification, from the end, set of points with particular attribute, analogy etc.). 5. Discovering of patterns in different environments using method: progression, tables, graphs (processual grasping of patterns using recursion and conceptual grasping using relationships. 6. Method of releasing invariables as a tool for generalization in geometrical, arithmetical, algebraical and combinatorial environments.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html