SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sociolinguistical and Pragmatical Research of Language Violence - ODGER13
Title: Sociolingvistický a pragmalingvistický výzkum jazykového násilí
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPDG1G213B
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Interchangeability : OPDG1G213B
Is interchangeable with: OPDG1G213B
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)
Sociolingvistika a pragmalingvistika se obracejí také ke každodenním tématům, mezi něž patří i různé formy diskriminace, lobbingu či otevřeného násilí. Násilí páchané jazykem se může objevovat zčásti skryté i zcela otevřené i v různých jazykových formách. V první části kurzu, jehož cílem je vytvoření pragmagramatiky jazyka násilí, se bude jednat o následující otázky: Co je jazykové násilí (Butler, Krämer, Lobenstein-Reichmann)? Jaké moderní formy jazykového násilí existují (šikana, kyberšikana, pornorap)? Jakou mají tradici (historická stigmatizace outsidera a okrajových skupiny společnosti, rasismus atd.)? Jaké jazykové prostředky jsou obvykle používány (nadávky, metafory, kolektivní singulár, určité řečové akty atd.). Ve druhé části bude hlavní pozornost věnována jazykovému násilí v každodenním životě současné školy (Hirigoyen). Šikana je v současnosti výzvou v oblasti praktického výzkumu. V pozadí lingvistických analýz zůstávají i další otázky vztahující se i k práci učitele: Co mohu dělat proti jazykovému násilí? Jaké možnosti existují při nápravě jazykového poškození? (Rosenberg).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

ADAMZIK, Kirsten. Sprachliches Handeln und sozialer Kontakt. Zur Integration der Kategorie 'Beziehungsaspekt' in eine sprechakttheoretische Beschreibung des Deutschen. Tübingen: Narr, 1984. ISBN 978-3-87808-213-2. 

DELHOM, Pascal. Die geraubte Stimme. In: HERRMANN, S. K., KRÄMER, S., KUCH, H. (Hrsg.). Verletzende Worte. Die Grammatik sprachlicher Missachtung. Bielefeld: transcript-Verl. 2007, S. 229–247. ISBN 9783899425659.

HERRMANN, Steffen Kitty., Sybille KRÄMER und Hannes KUCH (Hrsg.). Verletzende Worte. Die Grammatik sprachlicher Missachtung. Bielefeld: transcript-Verl, 2007, S. 31–48. ISBN 9783899425659.

BUTLER, Judith. Haß spricht. Zur Politik des Performativen. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2006. ISBN 9783827001665.

HIRIGOYEN, Marie-France. Die Masken der Niedertracht. Seelische Gewalt im Alltag und wie man sich dagegen wehren kann.München: Dt. Taschenbuch-Verl, 2008. ISBN 9783423362887.

HIRIGOYEN, Marie-France. Mobbing. Wenn der Job zur Hölle wird; seelische Gewalt am Arbeitsplatz und wie man sich dagegen wehrt.. München: Dt. Taschenbuch-Verlag, 2007. ISBN 9783423341233.

NUMMER-WINKLER, Gertrud. Mobbing und Gewalt in der Schule. Sprechakttheoretische Überlegungen. In: WestEnd. Neue Zeitschrift für Sozialforschung, Heft 1, Frankfurt am Main: 2004, S. 91-100. ISSN 1860-2177.

KRÄMER, Sybille. Sprache als Gewalt oder: Warum verletzen Worte? In: HERRMANN, S. K., KRÄMER, S., KUCH, H. (Hrsg.). Verletzende Worte. Die Grammatik sprachlicher Missachtung. Bielefeld: transcript-Verl, 2007, S. 31–48. ISBN 9783899425659.

KRÄMER, Sybille (Hrsg.). Gewalt in der Sprache. Rhetoriken verletzenden Sprechens. Paderborn, 2010. ISBN 978-3770549337.

LABOV, William. Regeln für rituelle Beschimpfungen. In: ders. Sprache im sozialen Kontext. Königstein,1978. S. 2-57. ISBN 9783761021514.

LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Sprachgeschichte als Gewaltgeschichte. Ein Forschungsprogramm. In: BÄR, J., MÜLLER, M. (Hrsg.). Geschichte der Sprache – Sprache der Geschichte. Probleme und Perspektiven der historischen Sprachwissenschaft des Deutschen. Oskar Reichmann zum 75. Geburtstag. Berlin, 2012 (Lingua Historica Germanica 3). S. 127-158. ISBN 978-3-05-005824-5.

LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Sprache und Gewalt. In: BUJNÁKOVÁ, M., PARACKOVÁ, J., IRSFELD, Ch. (Hrsg.). Deutsch in Forschung und Lehre. Bd. 1. Prešov. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Prešoviensis, 2012. S. 76 - 89. ISSN 1336-7528.

LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Eigenes und Fremdes konstruieren. In: NIEHR, T., KILIAN, J., WENGELER, M. (Hrsg.). Handbuch Sprache in Politik und Gesellschaft. Band 2. Bremen: Hempen, 2017. S. 811–832. ISBN 978-3-11-029631-0.

LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. „Wer Christum nicht erkennen will, den las man fahren“. Luthers Antijudaismus. In: WOLF, N. R. (Hrsg.). Martin Luther und die deutsche Sprache. Heidelberg, Winter, 2017. S. 147-165. ISBN  978-3825368142.

WAGNER, Franc. Implizite sprachliche Diskriminierung als Sprechakt. Lexikalische Indikatoren impliziter Diskriminierung in Medientexten. Tübingen, 2001. ISBN  978-3823351306.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

1.       Co je jazykové násilí?

2.       Gramatika jazykového násilí: interjekce, deixis, pronominalizace

3.       Slovní zásoba násilí: pejorativní slovní zásoba, metafory

4.       Větná sémantika jazykového násilí: presupozice/implikace 

5.       Stigmatizace 

6.       Šikana ve škole  

7.       Rosenberg, Marschall B. Gewaltfreie Kommunikation

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

aktivní účast

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html