SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Cultural Studies as Part of Teaching a Foreign Language - ODGER11
Title: Didaktika reálií ve výuce cizích jazyků
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPDG1G211B
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Interchangeability : OPDG1G211B
Is interchangeable with: OPDG1G211B
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)
Cílem studijního předmětu je představit problematiku formování interkulturní kompetence v didaktice cizích jazyků prostřednictvím výuky reálií. Obsahem je pak představení základního pojmosloví teorie didaktiky reálií, jež je nezbytným fundamentem pro bližší zkoumání zeměvědně orientované didaktiky. Problematika osvojování reálií cílového cizího jazyka s důrazem na jazyk německý je prezentována jak ze synchronního, tak i diachronního hlediska, neboť pro pochopení role didaktiky reálií je třeba znát historické a společenské faktory, které právě tuto oblast cizojazyčné edukace nejvíce v minulosti a i v současné výuce ovlivňují.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

ALTHAUS, Hans-Joachim. Landeskunde: Anmerkungen zum Stand der Dinge. Info DaF, 1999, Jg. 26, Nr. 1, s. 25 - 36. ISSN 0724-9616.

ALTMAYER, Claus. Kultur als Hypertext: Zu Theorie und Praxis der Kulturwissenschaft im Fach Deutsch als Fremdsprache. München: IUDICIUM, 2004. ISBN 3-89129-418-2.

BAUSINGER, Hermann. Typisch deutsch. 4. Auflage. München: Verlag C. H. Beck, 2005. ISBN 3-406-42148-2. ISBN 3-406-42148-2.

BRIESEMEISTER, Dietrich. Landeskunde - Kulturkunde - Auslandskunde: Historischer Rückblick und terminologischer Überblick. In: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Kultur und Kommunikation als didaktisches Konzept. München: Kösel Verlag, 1976, s. 138-157. ISBN 3-466-30125-4.

ERDMENGER, Manfred. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.

GÖTZE, Lutz. Interkulturelles Lernen und "Interkulturelle Germanistik" - Konzepte und Probleme.  Deutsch als Fremdsprache, 1992, Jg. 29, Heft 2, s. 3-9. ISSN 0011-9741.

KRUMM, Hans-Jürgen., Christian. FANDRYCH, Britta. HUFEISEN und Cladia RIEMER (Hrsg.). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 1. Halbband Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter Mouton, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. 2. Halbband Ein Internationales Handbuch. ISBN 978-3-11-020507-7.

MELDE, Wilma. Zur Integration von Landeskunde und Kommunikation im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1987. ISBN 978-3-878-08341-2.

MOG, Paul und Hans-Joachim ALTHAUS (Hrsg.). Die Deutschen in ihrer Welt: Tübinger Modell einer integrativen Landeskunde.Berlin und München: Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49443-2.

NOVÝ, Ivan a Sylvia SCHROLL-MACHL. Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-121-6.

PARRY, Christoph. Menschen, Werke, Epochen. Ismaning: Hueber, 1993. ISBN 978-3-1900-1498-9.

PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV nakladatelství. 2001. ISBN 80-85866-72-2.

PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN80-7178-885-6.

SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-929-1.

THIMME, Christian. Interkulturelle Landeskunde: Ein kritischer Beitrag zur aktuellen Landeskunde-Diskussion.  Deutsch als Fremdsprache, 1995,  Jg. 32, Heft 3, s. 131-137. ISSN 0011-9741.

THOMAS, Alexander. Psychologie interkulturellen Handels. Göttingen: Hogrefe, Verlag für Psychologie, 1996. ISBN 978-3-8017-0668-5.

TRAD, Ahmed Rafik. Tabuthemen in der interkulturellen Kommunikation. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2001. ISBN 3-631-38809-8.

WIERLACHER, Alois und Andrea BOGNER. (Hrsg.). Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

1.       Interkulturní didaktika cizích jazyků – cíle a obsah s důrazem na didaktiku reálií

2.       Základní pojmy didaktiky reálií (kultura, empatie, zdvořilost, interkulturní učení, interkulturní kompetence, tabu, kritická tolerance, srovnávání aj.)

3.       Vývoj didaktiky reálií ve výuce cizích jazyků na českém a německy mluvícím území

4.       Pojem reálie, vývoj a současné pojetí přístupů k reáliím

5.       Lingvoreálie jako součást výuky cizích jazyků

6.       Vývoj pojetí reálií v kurikulích od roku 1869 do současnosti

7.       Základní metodické přístupy k výuce reálií, jejich klasifikace a charakteristika

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html