SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theoretical Basis for the Didactics of German as a Foreign Language - ODGER02
Title: Teoretická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPDG1G102A
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Interchangeability : OPDG1G102A
Is interchangeable with: OPDG1G102A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)
Studijní předmět Teoretická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka je klíčovým předmětem, který tvoří základ pro studium dalších didakticky orientovaných povinně volitelných předmětů. Jsou v něm prezentovány základní teorie osvojování cizích jazyků, které ovlivnily rozvoj metodických konceptů cizojazyčné výuky, zvláštní důraz je ovšem kladen na teorie nové, tvořící fundament pro současnou didaktiku cizích jazyků. Studenti budou seznámeni rovněž se zásadními poznatky z psychologie, lingvistiky a pedagogiky, které jsou východisky pro uchopení didaktiky cizích jazyků. V centru pozornosti přitom stojí zásadní principy cizojazyčné edukace, jako jsou mnohojazyčnost a interkulturní přístup. Prostor je rovněž věnován problematice postavení učitele a žáka jako dvou základních subjektů ve výuce cizích jazyků. Hlavní témata: 1. Teorie osvojování cizího jazyka (behavioristický, nativistický, konstruktivistický, konekcionistický, sociálně-interakcionistický přístup) 2. Lingvistická a psychologická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka 3. Současné pedagogické koncepty a modely v cizojazyčné edukaci 4. Teorie mnohojazyčnosti 5. Teoretická východiska literárních a kulturních studií v didaktice němčiny jako cizího jazyka 6. Role učitele a žáka v cizojazyčném edukačním procesu
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

ALTMAYER Claus., Michael. DOBSTADT, Renate. RIEDNER und Carmen Schier (Hrsg.). Literatur in Deutsch als Fremdsprache und internationaler Germanistik. Konzepte, Themen, Forschungsperspektiven. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2014. ISBN 978-3-86057-622-9.

BERNSTEIN, Nils und Charlotte LERCHNER. Ästhetisches Lernen im DaF-/DaZ-Unterricht. Göttingen: Universitätsverlag Göttingen, 2014. ISBN 987-3-86395-183-2.

BUROW, Olaf-Axel. Positive Pädagogik sieben Wege zu Lernfreunde und Schulglück. Weinheim u. Basel: Beltz Verlag, 2011. ISBN 978-3-407-25567-9.

BÜRMANN, Jörg., Ilze. BÜRMANN und Ute KIENZL (Hrsg.). Gestaltpädagogik im transnationalen Studium: Persönlichkeitsentwicklung als Aspekt pädagogischer Professionalisierung. Bergisch Gladbach: EHP–Verlag Andreas Kohlhage, 2014. 224 s. ISBN 978-3-89797-090-8.

BÜRMANN, Jörg und Jürgen HEINEL. Wege zu verändertem Unterricht: Gestaltpädagogik und Lehrerpersönlichkeit. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 1998. ISBN 3-7815-0871-4.

ČERNÝ, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.

ERLL, Astrid a Marion GYMNICH. Interkulturelle Kompetenzen. Stuttgart: Klett, 2013. ISBN 978-3-12-940012-8.

FREDERKING, Volker., Axel. KROMMER und Klaus MAIWALD. Mediendidaktik Deutsch: eine Einführung. 2., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2012. Grundlagen der Germanistik, 44. ISBN 978-3-503-13722-0.

GRETSCH, Petra und Lars HOLZÄPFEL. Lernen mit Visualisierungen. Münster: Waxmann Verlag 2016. 290 s. ISBN 978-3-8309-3414-1.

GYMNISCH Marion., Birgit. NEUMANN und Ansgar NÜNNING (Hrsg). Kulturelles Wissen und Intertextualität. Theoriekonzeptionen und Fallstudien zur Kontextualisierung von Literatur. Trier: Wissenschaftlicher Verlag. 2006. ISBN 978-3-8847-6859-4.

HÖHLE, Barbara. Psycholinguistik. 2. Auflage. Berlin: Academie Verlag, 2012. ISBN 978-3-05-005920-4.

CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

CHOMSKY, Noam. Thesen zur Theorie der generativen Grammatik 1964. Frankfurt am Main: Athenäum, 1974. ISBN 3-8072-2075-5.

KRUMM, Hans-Jürgen., Christian. FANDRYCH, Britta. HUFEISEN und Cladia RIEMER (Hrsg.). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 1. Halbband Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter Mouton, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. 2. Halbband Ein Internationales Handbuch. ISBN 978-3-11-020507-7.

MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.

MATHESIUS, Vilém. Řeč a sloh. Praha: ČS, 1966.

MÜLLER, Natascha., Tanja. KUPISCH und Katrin SCHMITZ. Einführung in die Mehrsprachigkeitsforschung. Tübingen: Gunter Narr, 2011. ISBN 978-3-8233-6674-4.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Academia, 1970.

PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.

ROCHE, Jörg. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. 3., vollst. überarb. Auflage. Tübingen, Basel: A. Francke Verlag, 2013. ISBN 978-3-8252-4038-7.

RÖSLER, Dietmar. Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: J. B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

SETTINIERI, Julia., Sevilen. DEMIRKAYA, Alexis. FELDMEIER und Cladia RIEMER (Hrsg.). Empirische Forschungsmethoden für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Eine Einführung. Padeborn: Ferdinand Schöningh, 2014. ISBN 978-3-8252-8541-8.

SLAVÍK, Jan, Tomáš. JANÍK, Petr. NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Muni Press, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8. 

STERNBERG, Robert. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.

Vybrané spisy J. A. Komenského, svazek III. Praha: SPN, 1964.

VYGOTSKIJ, Lev-Semjonovič. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970.

WIERLACHER, Alois und Andrea BOGNER. (Hrsg.). Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

Doporučená literatura:

SURKAMP, Carola (Hrsg.) Metzler Lexikon. Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grundbegriffe. Stutgart, Weimar: J. B. Metzler, 2010. ISBN 978-3-476-02301-8.

BARKOWSKI, Hans und Hans-Jürgen KRUMM (Hrsg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

1.       Teorie osvojování cizího jazyka (behavioristický, nativistický, konstruktivistický, konekcionistický, sociálně-interakcionistický přístup) 

2.       Lingvistická a psychologická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka

3.       Současné pedagogické koncepty a modely v cizojazyčné edukaci

4.       Teorie mnohojazyčnosti

5.       Teoretická východiska literárních a kulturních studií v didaktice němčiny jako cizího jazyka

6.       Role učitele a žáka v cizojazyčném edukačním procesu

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (16.03.2020)

aktivní účast

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html