SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Present Linguistic Research, Educational Linguistics and Linguistic Education - OD2303124
Title: Současné lingvistické bádání, edukační lingvistika a lingvistická edukace
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation -
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.11.2013)
Interconnection of current theoretical grounds and needs of school practise with regard to communicative orientation of Czech language teaching.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

Jazykovědná diskuse o obecné a spisovné češtině v časopisech Slovo a slovesnost a Naše řeč, zvl. od roku 2004 dosud. 

SVOBODOVÁ, J., a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. 1. vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2011, 234 s. ISBN 978-80-7464-019-3. 

SVOBODOVÁ, J. Čeština na rozcestí. 1. vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2014, 136 s. ISBN 978-80-7464-646-1. 

SVOBODOVÁ, J.; SVOBODOVÁ, D.; GEJGUŠOVÁ, I. Zdroje a cíle jazykové popularizace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-916-2. 

Aktuální sociolingvistická zjištění k fenoménu spisovnosti (bude specifikováno ve výuce) 

 

Další doporučená literatura:

 

BOHUNICKÁ, A. (ed.) Jazykoveda v pohybe. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2012. ISBN 978-80-223-3276-7. 

CARTER, R.; McCARTHY, M. Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide: Spoken and Written English: Grammar and Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. (Teoretický úvod.) ISBN 978-05-2185-767-3. 

ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1970-3. 

DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3. 

DOLNÍK, J. Jazyk – člověk – kultúra. Bratislava: Kaligram, 2010. ISBN 978-80-8101-377-5 

 

50 

 

DOLNÍK, J. Teória spisovného jazyka (so zreteľom na spisovnú slovenčinu). Bratislava: Veda, 2010. ISBN 978-80-224-1119-6. 

HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics (Learning About Language). London: Routledge, 2013. ISBN 978-14-0827-674-7. 

HUDDLESTON, R.; PULLUM, G. K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. (Teoretický úvod.) ISBN 978-05-2143-146-8. 

MATHESIUS, V. Čeština a obecný jazykozpyt. Praha: Melantrich, 1947. 

MATHESIUS, V. Jazyk, kultura a slovesnost, Praha: Odeon, 1982. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6. 

Syllabus - Czech
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)

Vyučující: prof. Jana Svobodová

Zakončení: zkouška

Seminární práce - odborná esej

 

Základní témata:

 

Ø      Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce - pro a proti.

 

Ø      Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.

 

Ø      Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).

Ø    Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohatvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html