course is intended for doctoral students only priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Interconnection of current theoretical grounds and needs of school practise with regard to communicative orientation of Czech language teaching.
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Požadavky na studenta: Zkouška. Seminární práce – odborná esej.
Předmět je zaměřen na propojení aktuálních teoretických východisek lingvistů a potřeb školské praxe s ohledem na komunikační zaměření výuky češtiny jako mateřštiny. Má být vodítkem k hlubšímu pochopení problematiky plánování, ovlivňování a kodifikace jazyka i jeho učení z pohledu jazykových odborníků, vycházejících z myšlenek Pražské školy v konfrontaci s anglosaským vývojem v této oblasti, která v našem prostředí momentálně nachází odraz mj. v přístupech skupiny bohemistů kolem Petra Sgalla a Františka Čermáka.
Základní témata:
Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce – pro a proti.
Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.
Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).
Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohotvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Jazykovědná diskuse o obecné a spisovné češtině v časopisech Slovo a slovesnost a Naše řeč, zvl. od roku 2004 dosud.
SVOBODOVÁ, J., a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. 1. vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2011, 234 s. ISBN 978-80-7464-019-3.
SVOBODOVÁ, J. Čeština na rozcestí. 1. vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2014, 136 s. ISBN 978-80-7464-646-1.
SVOBODOVÁ, J.; SVOBODOVÁ, D.; GEJGUŠOVÁ, I. Zdroje a cíle jazykové popularizace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-916-2.
Aktuální sociolingvistická zjištění k fenoménu spisovnosti (bude specifikováno ve výuce)
Další doporučená literatura:
BOHUNICKÁ, A. (ed.) Jazykoveda v pohybe. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2012. ISBN 978-80-223-3276-7.
CARTER, R.; McCARTHY, M. Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide: Spoken and Written English: Grammar and Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. (Teoretický úvod.) ISBN 978-05-2185-767-3.
ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1970-3.
DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3.
DOLNÍK, J. Jazyk – člověk – kultúra. Bratislava: Kaligram, 2010. ISBN 978-80-8101-377-5
50
DOLNÍK, J. Teória spisovného jazyka (so zreteľom na spisovnú slovenčinu). Bratislava: Veda, 2010. ISBN 978-80-224-1119-6.
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics (Learning About Language). London: Routledge, 2013. ISBN 978-14-0827-674-7.
HUDDLESTON, R.; PULLUM, G. K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. (Teoretický úvod.) ISBN 978-05-2143-146-8.
MATHESIUS, V. Čeština a obecný jazykozpyt. Praha: Melantrich, 1947.
MATHESIUS, V. Jazyk, kultura a slovesnost, Praha: Odeon, 1982.
ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.
Syllabus - Czech
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)
Vyučující: prof. Jana Svobodová
Zakončení: zkouška
Seminární práce - odborná esej
Základní témata:
Ø Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce - pro a proti.
Ø Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.
Ø Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).
Ø Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohatvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.