SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Qualitative Methods in Educational Research - OD0133007
Title: Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 24/0, other [HS]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (18)
summer:unknown / unknown (18)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Belongs to the student work of type: disertační práce
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Classification: Teaching > Pedagogy
Comes under: PVP Pedagogika - PedF
Interchangeability : OPDZ1Z002B
Is interchangeable with: OPDZ1Z002B, OD2303116, OPDD1D107A
Annotation -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (17.01.2013)
The course will build on basic introduction to qualitative research within the course Introduction into Theory and Methodology of Educational Research (ÚTMK) and it will focus on the basic theoretical and methodological approaches of qualitative research. The course will focus on case study, and within its framework the main methods of data collection will be explained (such as observation and interviews, including methods of recording). During the seminars there will be used videos of lessons and audio recordings of teacher interviews collected during the multicase study of basic schools (the Center for Research in School Education). During the course, participants will collect their own data and analyze them. Students will learn different ways of text coding using a software for qualitative analysis (MAXQDA). At the meetings and in the e-learning environment the participants will be able to share their research experience. The course will be concluded by a conference.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (23.07.2012)

V rámci kurzu se studenti seznámí se základy kvalitativního výzkumu pedagogických jevů.

Literature - Czech
Last update: STARY/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)

Bassey, M. Case study Research in Educational Settings. Maidenhead : Open University Press, 2006.

Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak : Sage, 2005.

Flick, U. Managing Quality in Qualitative Research. Thousand Oak : Sage, 2007.

Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005.

Huberman, A. M., Miles, M. B. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Thousand Oak : Sage, 1994.

Maxwell, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks,: Sage, 1996.

Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006.

Morgan, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001.

Schostak, J. Interviewing and Representation in Qualitative Research. Maidenhead : Open University Press, 2006.

Stake, R. E. The Art of Case Study Research. Thousand Oak : Sage, 1995.

Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999.

Švaříček, R., Šeďová a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2008.

Yin, R. K. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks : Sage, 1994.

 

Online zdroje:

http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs

http://www.qualitativeresearch.uga.edu/QualPage/

http://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/IJQM/index

http://www.esds.ac.uk/qualidata/about/introduction.asp

http://www.nova.edu/ssss/QR/qualres.html

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (17.01.2013)

Výstupem kurzu bude prezentace a "obhajoba" zpracovaného tématu na závěrečné studentské konferenci. Dále plnění průběžných úkolů jako například formulaci výzkumných otázek nebo dílčí analýzy dat ve výukovém prostředí Moodle.

Syllabus - Czech
Last update: STARY/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
  1. Charakteristika slabých a silných stránek kvalitativního výzkumu ve srovnání s kvantitativním výzkumem, možnosti smíšeného výzkumu; proces plánování kvalitativního výzkumu (cíle, konceptuální a teoretický rámec, formulace výzkumných otázek).
  2. Zajištění kvality výzkumu (pravdivost a platnost, přenositelnost, hodnověrnost, spolehlivost, účastnická validizace); etické otázky a jejich řešení (zajištění bezpečí účastníků výzkumu, důvěrnost, poučený souhlas)
  3. Specifika různých strategií kvalitativního výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, etnografický a biografický přístup); vícečetná případová studie školy jako konkrétní příklad aplikace jedné ze strategií kvalitativního výzkumu.
  4. Metody sběru dat (terénní poznámky; zúčastněné a nezúčastněné pozorování; hloubkový rozhovor, ohniskové skupiny; technická stránka shromažďování dat)
  5. Analýza kvalitativních dat (transkripce, různé přístupy ke kódování, využití softwarových nástrojů; kategorizace a interpretace výsledků); psaní výzkumné zprávy (průběžné záznamy, tvorba databáze, citace výroků účastníků, příprava zprávy pro publikování).
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html