SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
European Studies for Educionalists - OD0133002
Title: Evropská studia pro pedagogy
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 32/0, other [HS]
Extent per academic year: 32 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: specialized
Belongs to the student work of type: disertační práce
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc.
Classification: Teaching > Pedagogy
Annotation -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)
Objectives: To give details on the European processes, strategies and documents in the field of education, to deepen knowledge of the context of the development, changes and trends in European education systems, to improve skills of searching the European databases and critically interpreting the data gained.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)

Doporučená literatura*:

Peterková, J. (2001) Kulturní politika jako významný faktor jednoty Evropy. Praha VŠE.

Brock, Colin, Tulasiewicz, Witold (Eds) (1994) Education in a Single Europe. London: Routledge.

Malá encyklopedie Evropské unie (1997) Praha: Ústav mezinárodních vztahů.

Key data on Education (2012) Brussels, EURYDICE. Dostupné též na webu.

Hörner, W. aj. The Education Systems of Europe (2007) Dordrecht: Springer.

 __________________________________________________________________________

* Studenti dostávají aktualizovaný seznam studijní literatury a informačních zdrojů, včetně webových stránek, při zahájení kurzu.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)

Forma a rozsah výuky:

Kurz je organizován ve formě blokové výuky v rozsahu 32 hodin, v průběhu akademického roku se jedná o 4 dny přímé výuky. Součástí kurzu jsou individuální konzultace. Všichni účastníci zpracovávají a prezentují seminární práci na vybrané téma.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)

Způsob ukončení:

Kurz je ukončen zkouškou a diskusí k tématu seminární práce.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.01.2013)

Obsah:

1. Historický kontext vzdělávání v Evropě

Evropské hodnotové paradigma, vývoj evropského civilizačního okruhu, integrační proces, Evropa v globálním kontextu.

 

2. Evropská unie a její problémy

Instituce a společné politiky, ČR a EU, čtyři svobody, koncept evropského občanství.

 

3. Vzdělávací politika v Evropské Unii

Vývoj vzdělávací politiky v průběhu integrace, cíle, principy a politické priority ve vzdělávání, koncept evropské dimenze, Bílá kniha o vzdělávání, Boloňský proces, Lisabonská strategie a klíčové kompetence, referenční rámce a program ET 2020.

 

4. Kulturní rozmanitost Evropy a vzdělávání

Kulturní identita, jazyky v Evropě, jazyková politika EU a Rady Evropy, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, vzdělávání menšin, koncepty a problémy multikulturní výchovy a vzdělávání.

 

 5. Vzdělávací systémy v Evropě

Vývoj a typologie vzdělávacích systémů, ISCED, společné znaky vzdělávacích systémů v Evropě, divenzita struktury, vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání postkomunistických zemí střední Evropy.

 

6. Trendy ve vzdělávání v Evropě

Systematické monitorování vzdělávání, indikátory, aktuální data, a  jejich interpretace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html