course is intended for doctoral students only priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
The main aim of the course is to complete and systemize PhD student´s understanding and knowledge relevant to didactic basis of virtual learning and open educational platforms, their didactic functions in various pedagogical situations with the aim to support learner´s cognitive and (autonomous) learning processes, feedback, evaluation and assessment. The course makes prompt effort to take in pedagogical dimensions approaches to learning, supported by computer networks and to evaluation of their educational potential.
The course contributes to explanation of key concepts related to didactic aspects of learning environment: open educational resources, digital resources, e-learning, e+learning, virtual learning platform, open teaching, open instruction, learning object, collaboration, pedagogical communication, e-portfolio, e-pedagogy, theories about learning in computer networks, didactic aspects of technology for educational collaboration, sharing knowledge, pedagogical communication, and evaluation of learning outcomes based on e-portfolio.
The course insists on the latest available international research outcomes engaged in impact of digital networks and virtual educational systems for open instruction on learners and their assessment including evaluation of learning objects as fundamental units for e+learning activities design. The course will apply also results of research identifying the main problems and specifying strategies for open instruction system development for school education requirements.
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Cílem předmětu je doplnit a systemizovat vědomosti doktorandů týkající se didaktických východisek aplikací vzdělávacích virtuálních systémů otevřené výuky, jejich didaktických funkcí v různých pedagogických situacích pro podporu poznávacího procesu a v procesu učení žáků a způsobů evaluace.
Úkolem předmětu je postihnout didaktický rozměr přístupů k podpoře učení s využitím počítačových sítí (včetně sítí sociálních) a zhodnocení jejich edukačního potenciálu.
Obsahově se předmět dotýká klíčových pojmů souvisejících s touto tematikou (e+learning, virtuální vzdělávací prostředí, otevřená výuka, výukový objekt, kolaborace, pedagogická komunikace, e-portfolio, e-didaktika, OER, LOR, aj.), teorií učení v počítačových sítích, didaktických aspektů technologických řešení prostředí pro kolaboraci, sdílení poznatků, pedagogickou komunikaci, zpětnou vazbu a evaluaci výsledků učení s využitím e-portfolia.
Předmět se zaměřuje také na otázku digitálního obsahu, zejména pak problematiku Open Educational Resources, tvorbu digitálního obsahu komunitami a sdílení digitálního vzdělávacího obsahu.
Předmět se opírá o nejnovější poznatky mezinárodních výzkumů zabývajících se přínosem počítačových sítí a virtuálních platforem otevřené výuky v edukaci žáků a jejich hodnocením včetně evaluace výukových objektů jako základních jednotek e+learningových vzdělávacích aktivit, o výsledky výzkumů identifikujících hlavní problémy a vymezujících strategie dalšího vývoje systémů otevřené výuky pro potřeby školního vzdělávání.
Literature -
Last update: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2009)
BARABÁSI, A.-L. V pavučině sítí. Paseka : Praha, 2005. ISBN 80-7185-751-3.
BARRET, H. e-Portolio for Learning. http://electronicportfolios.org/blog/2005/10/online-eportfolio-research-elementary.html
BENEŠ, P., RAMBOUSEK,V., FIALOVÁ, I. (eds.) Vzdělávání pro život v informační společnosti I. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2005. ISBN 80-7290-198-2.
BENEŠ, P., RAMBOUSEK,V., FIALOVÁ, I. (eds.). Vzdělávání pro život v informační společnosti II. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2005. ISBN 80-7290-202-4.
BRITAIN, S., LIBER, O. A Framework for the Pedagogical Evaluation of eLearning Environments [on-line]. [cit. 1.11.2009]. Dostupné na: http://www.cetis.ac.uk/members/pedagogy/files/4thMeet_framework/VLEfullReport
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání, Kladno : AISIS, 2003, ISBN 80-239-0106-0. Dostupný z WWW: .
COLLIS, B. Tele-learning in a Digital World. The Future of Distance Learning. Thomson, 1997.
COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm.
ČERNOCHOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů na e-instruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X.
DICHEV, A,D., SOSNOVSKY, S., GAVRILOVA, T., BRUSILOVSKY, P. Ontological Web Portal for Educational Ontologies [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na:
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na:
DOWNES, S. E-learning 2.0. Educadion and Technology in Percpective. eLearning Magazine. [New York, USA]: Association for Computing Machinery, 2005 Dostupné na: .
DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65
LIVINGSTONE, S., HADDON, L. (Eds.) Kids Online. Opportunities and risks for children. The Policy Press, 2009.
SCHNEIDER,D.K. a kol. Working paper on the Conception and implementation of rich pedagogical scenarios through collaborative portal sites [on-line]. [cit. 1.11.2009]. Version 0.8, 2003 Dostupné na: http://tecfa.unige.ch/proj/seed/catalog/docs/sevilla03-schneider.pdf
STRUDLER, N., WETZEL, K. Electronic Portfolios in Teacher Education [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na http://coe.nevada.edu/nstrudler/epstudy.html
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání, Kladno : AISIS, 2003, ISBN 80-239-0106-0. Dostupný z WWW: . COLLIS, B. Tele-learning in a Digital World. The Future of Distance Learning. Thomson, 1997. COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm. ČERNOCHOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů na e-instruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X. DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: DOWNES, S. E-learning 2.0. Educadion and Technology in Percpective. eLearning Magazine. [New York, USA]: Association for Computing Machinery, 2005 Dostupné na: . DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65 KALHOUS. Z., OBST.O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KULIČ,V. Člověk, učení, automat. Praha : SPN 1984. KULIČ,V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia 1992. ISBN 80-200-0447-5. LIVINGSTONE, S., HADDON, L. (Eds.) Kids Online. Opportunities and risks for children. The Policy Press, 2009. OLCOS (2007) Open Educational Practices and Resources. OLCOS Roadmap 2012. Edited by Guntram Geser, Salzburg Research. EduMedia Group, 2007. Available on www.olcos.org/cms/upload/docs/olcos_roadmap.pdf. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. SAK, P., MAREŠ, J., NOVÁ, H., RICHTER, V., SAKOVÁ, K., SKALKOVÁ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007. Sborníky konference SCO o elektronické podpoře výuky. Masarykova Univerzita, Brno. SCHNEIDER,D.K. a kol. Working paper on the Conception and implementation of rich pedagogical scenarios through collaborative portal sites [on-line]. [cit. 1.11.2009]. Version 0.8, 2003 Dostupné na: http://tecfa.unige.ch/proj/seed/catalog/docs/sevilla03-schneider.pdf STRUDLER, N., WETZEL, K. Electronic Portfolios in Teacher Education [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na http://coe.nevada.edu/nstrudler/epstudy.html
Portály: CALIBRATE. http://calibrate.eun.org/ww/en/pub/calibrate_project/home_page.htm E-learning. http://agelesslearner.com/intros/elearning.html E-learning na MU. http://www.phil.muni.cz/elearning/odkazy.php ElfEL. http://www.eife-l.org/ LRE Portal (http://lreforschools.eun.org/LRE-Portal/Index.iface) MELT. http://info.melt-project.eu/ww/en/pub/melt_project/welcome.htm MERLOT. http://www.merlot.org/merlot/index.htm Metodický portál DUM (http://rvp.cz/) O4E. http://o4e.iiscs.wssu.edu/xwiki/bin/view/Blog/About OER Commons (http://www.oercommons.org/) SMETE (http://www.smete.org/smete/)
Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Requirements for the exam:
Knowledge of e-learning topics, theoretical and practical issues suitable for teaching practice in schools
Defense of the proposed moodle course
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce
Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi.
Obhajoba navrženého moodle kurzu
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Theoretical topics about learning management and system for instruction management. Concepts: model of learning, learning management, systems for instruction management, interaction between controlled and controlling systems.
E-learning as a base for an ideal system for open teaching in a school practice.
Technologies for e-learning aplications in school practice.
Theoretical approaches to model virtual educational systems.
Computer educational platforms for management of student learning.
Design of a scenario of an e-learning project supported by ICT and with using learning objects.
Development of the e-learning project based on the scenario.
Last update: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)
ÚVOD
Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e+learning.
E-LEARNING JAKO MODEL OTEVŘENÉ VÝUKY VE ŠKOLNÍ PRAXI
Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT.
Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.
TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLE
Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.
Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody.
Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.
TEORETICKÉ PŘÍSTUPY K MODELOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH SYSTÉMŮ
Standardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA.
POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ
Modelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.
ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE
Základní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů.
Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.
NÁVRH SCÉNÁŘE
Návrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.
Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů.
Course completion requirements -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Credit requirements:
active participation in seminars
completion of tasks in online learning environment (moodle)
completion of tasks assigned at seminars (creation of vocabulary, project, videoconferencing, Khan Academy)
elaboration of Moodle course on selected topic in corresponding quality
Requirements for the exam:
Knowledge of e-learning topics, theoretical and practical issues suitable for teaching practice in schools
Defense of the proposed moodle course
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)