SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current Trends in Methdology of German Language - OD0107001
Title: Tendence vývoje současné didaktiky cizích jazyků s důrazem na jazyk německý
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
The course is prepared for post-graduate students of pedagogy concentrating on foreign language teaching. The aim of the course is to introduce current teaching trends with the emphasis on alternative teaching methods, teaching oriented at students, teaching with projects, autonomous learning, bilingualism.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (20.02.2019)

Literatura k 1. tématu:

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995. ISBN 3-7720-1709-6. (je možno zapůjčit u mne)

BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.

GARDNER, H. Dimenze myšlení : Teorie rozmanitých inteligencí. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.

HENDRICH, J. aj. Didaktika cizích jazyků. Praha :  SPN, 1988.

LEONTˇJEV, A.N. Činnost, vědomí, osobnost. Praha : Svoboda, 1978

LINHART, J. Kapitoly z psychologie tvořivé činnosti. Praha : SPN, 1971.

MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno : Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1880-1.

NEČASOVÁ, P. (ed.); PODHAJSKÁ, E. (ed.) Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha : UK PedF, 2006. ISBN 80-7290-281-4.

SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika : John Dewey a jeho následovníci. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-20715-4. (je možno zapůjčit u mne)

SSTENBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha : PORTÁL, 2002. ISBN: 80-7178-632-2.

VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. 2. vyd. Praha : SPN, 1976.

HARTL. P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.

PRůCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. (a další vydání)

SILLAMY, N. Psychologický slovník. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-244-0249-1.

WOLFF, D.  Angewandte Psycholinguistik und zweitsprachliches Verstehen. In Verstehen und Verständigung durch Sprachenlernen. Bredella, L. (Hrsg.). Bochum : Brockmeyer, 1995, S. 67-86.  ISBN 3-8196-0339-5.

 Literatura k 2. tématu:

BUGGERMANN, H.P. et al. Handlugsorientiertes Ausbildungsprogramm für DAF im Beruf auf Fachschulniveau. Leonardo-Projekt. Stuttgart : Akademie für Lehrerfortbildung, 2002.

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 6., überarb und erw. Aufl. Bad Heilbrunn/Obb. : Verlag Julius Klinkhardt, 2001. ISBN 3-7815-1131-6.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

NEČASOVÁ, P. (ed.); PODHAJSKÁ, E. (ed.) Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha : UK PedF, 2006. ISBN 80-7290-281-4.

Literatura ke 3. tématu:

BUGGERMANN, H.P. et al. Handlugsorientiertes Ausbildungsprogramm für DAF im Beruf auf Fachschulniveau. Leonardo-Projekt. Stuttgart : Akademie für Lehrerfortbildung, 2002.

FRITZSCHE, J.; IVO, H. et al. Projekte im Deutschunterricht. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1992. ISBN 3-12-311230-6.

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 6., überarb und erw. Aufl. Bad Heilbrunn/Obb. : Verlag Julius Klinkhardt, 2001. ISBN 3-7815-1131-6.

KRUMM, H.J. Unterrichtsprojekte - praktisches Lernen im Deutschunterricht. Fremdsprache Deutsch, 1991, Heft 4, s. 4-10. ISSN 0937-3160.

LAZAROU, E.  Projektorientierter Deutschunterricht "Denk-mal" : Ein Trichter zeigt, wie man’s macht. Fremdsprache Deutsch : Landeskundliches Lernen, 1998, Heft 18, s. 38-41. ISSN 0937-3160.

NEČASOVÁ, P. (ed.); PODHAJSKÁ, E. (ed.) Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Sborník příspěvků z konference Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií konané 30. září 2004 na UK PedF. Sborník vznikl s podporou grantu DAG/65/12/000429 /2004 od Magistrátu hl. m. Prahy. Praha : UK PedF, 2006. ISBN 80-7290-281-4.

WICKE, R. E. Vom Text zum Projekt : Kreative Textarbeit und offenes Lernen im Unterricht "Deutsch als Fremdsprache".  Berlin : Cornelsen, 1997. ISBN 3-464-20794-3.

 Literatura ke 4. tématu:

ARENDT, M. Simulationen. Der Fremdsprachliche Unterricht - Englisch, 1997, č. 2, s. 4-10. ISSN 0340-2207.

 GROENEWOLD, P. Simulationen für interkulturelles Lernen. Landeskundliches Lernen und Spracharbeit mit Hilfe erfundener Figuren.In Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 1988,  roč. 14, s. 259-281. ISSN 3-89129-150-7.

JELÍNEK, S. K učební a reálné cizojazyčné komunikaci. Cizí jazyky,  2000/2001, roč. 44, č. 1, s. 3-5. ISSN 1210-1811.

KEN, J.; EDELHOFF, Ch. et al. Simulationen im Fremdsprachenunterricht : Handbuch. München : Max Hueber Verlag, 1984. ISBN 3-1900-2320-4.

KOREIK, U. Biographiesimulationen im Landeskundeunterricht. Deutsch als Fremdsprache, 1993, Jg. 30, s. 219-226. ISSN 0011-9741.

Literatura k 5. tématu:

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995. ISBN 3-7720-1709-6.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. Učebnice cizích jazyků a autonomní učení. Cizí jazyky, Plzeň, Fraus., 2007, vol. 50, no. 4, s. 130 -134. ISSN 1210 -0811.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků : teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení, lexikální strategie v teorii a výzkumu. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 9788021044333.

Literatura k 6. tématu:

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 1995. ISBN 3-7720-1709-6.

MÜLLER, N.; KUPISCH, T.; Schmitz, K. u. a. Einführung in die Mehrsprachigkeitsforschung. Tübingen: Gunter Narr. 2006.

 NEČASOVÁ, P.; ŠVERMOVÁ, D. Zum Zustand des bilingualen Unterrichts in Tschechien. Aussiger Beiträge, 2009, 3. ISSN 1802-6419.

KRUMM, H.J.  Mehrsprachigkeit und die Rolle der deutschen Sprache (I). Cizí jazyky. Plzeň : FRAUS, 2010, s. 75-79. ISSN 1210-0811.

Literatura k 7. tématu:

ENDE, K. (2014). Motivation durch digitale Medien im Unterricht? Aber ja! Fremdsprache Deutsch, 51, 42-48.
 
PETERWERTH, A. (2014). Fremdsprachenlernen in sozialen Netzwerken. Die Schüler-Community der Website www.pasch-net.de. Fremdsprache Deutsch, 51, 49-54.
 
WAGNER, J. & V. HECKMANN (Hrsg.) (2012). Web 2.0 im Fremdsprachenunterricht. Ein Praxisbuch für Lehrende in Schule und Hochschule. Glückstadt, Werner Hülsbusch.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (17.01.2020)

1. Pedagogicko-psychologická podmíněnost činnostně orientovaných metod ve výuce cizích jazyků. V centru pozornosti jsou poznatky z psychologie a pedagogiky, jež poskytují teoretický základ pro činnostně zaměřenou výuku cizích jazyků. Důraz je přitom kladen na problematiku propojení činnosti a procesu učení v obecné rovině.

2. Činnostně orientované metody výuky cizích jazyků a výuka orientovaná na žáka. Téma je zaměřeno na základní principy činnostních metod, jejichž základním kamenem je orientace na osobnost žáka.

3. Projektové vyučování. V popředí zájmu tématu je proces plánování a realizace projektů ve výuce cizích jazyků.

4. Simulační hry ve výuce cizích jazyků. Simulace jako jedna z možností přiblížení výuky cizích jazyků reálné cizojazyčné komunikaci.

5. Autonomní učení. Možnosti autonomního učení ve výuce cizích jazyků, pozitivní stránky i hranice využití.

6. Vícejazyčnost. Integrovaný přístup ke vzdělávání prostřednictvím bilingvismu. Výuka odborných předmětů v cizím jazyce.

7. Nová média. Podpora osvojování cizích jazyků novými médii.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html