SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Use of Didactic Methods and Various Ways of Conception of Biology Teaching in Practice - OD0102137
Title: Využití didaktických metod a různých způsobů pojetí výuky biologie v praxi
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Interchangeability : OPDB1B054B
Is interchangeable with: OPDB1B054B
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)
The aim of the course is the different approaches to the analysis of teaching situations with regard to the use of selected didactic methods and ways of conception of natural science and biology teaching and critical evaluation of their advantages and disadvantages in practice.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)

ALTMANN, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

ŘEHÁK, B. Vyučování biologii. Praha: SPN, 1965.

PAVLASOVÁ, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, 140(1), s. 30 – 36.

PAVLASOVÁ, L. (2017). Komár sedne, bodne, saje aneb skupinové opakování orgánových soustav členov­ců. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 259-266). Brno: Masarykova univerzita.

JÁČ, M. Stavba kostry obratlovců: pozorování a porovnávání ve výuce přírodopisu. Komenský, 2015, 140(3), s. 33 – 41.

JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

SLAVÍK, J. Biologie: Taxonomie měkkýšů aneb jak stavba těla odpovídá životnímu prostředí. In: JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole, Fraus, Plzeň 2002

KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála 1995.

URBANOVSKÁ, E. Možnosti využití metod a principů RWCT. In: Historie a škola VI. Praha, ÚIV, 2009.

Časopis Kritické listy: Čtvrtletník pro kritické myšlení na školách

Školní vzdělávací programy vybraných škol

Učebnice pro integrovanou výuku přírodních věd – např. nakladatelství Fraus

Učebnice pro systematickou výuku přírodopisu – nakladatelství Fraus, Prodos, SPN, Natura, Scientia

Učebnice pro ekologickou výuku přírodopisu – nakladatelství Fortuna

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

rozprava nad průběžně zadanými úkoly, znalosti v rozsahu sylabu kurzu

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)

Obsahem kurzu jsou hospitace/videohospitace ve výuce přírodopisu a biologie na vybraných školách (českých klasických i alternativních, mezinárodních v ČR, případně zahraničních) s rozdílným pojetím výuky (systematická, ekologická, integrovaná apod.) nebo používající rozdílné přístupy k výuce (využití metody kritického myšlení, BOV apod.), kritické porovnání a zhodnocení provedeného pozorovaní. Předmět je realizován formou individuálních konzultací a samostatné práce studentů.

1. setkání: metody, formy a způsoby pojetí výuky přírodopisu, způsoby rozboru výukových situací; úkol: volné reflexe zadaných výukových situací včetně návrhů alternativ

2. setkání: diskuse nad zpracovanými reflexemi s ohledem na rozvoj profesního vidění studenta, úkol: reflexe zaměřené na vybrané oborově didaktické jevy

3. setkání: diskuse nad zpracovanými reflexemi, zkouška

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)

hospitace/videohospitace na vybrané škole/školách, písemná reflexe z pozorování výuky a její prezentace na semináři

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html