SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development Trends and Current Problems in Education - OD0102135
Title: Vývojové tendence a aktuální problémy vzdělávání
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (14.05.2019)
The aim of the course is to introduce the student to the wider context of educational reality, to synthesize current partial themes of pedagogical subdisciplines and to grasp them in the application level to science education. The subject deals with development, current problems and current trends in education. It assesses the historical, social and political context in relation to the perspectives of the educational society. The benefits and risks of specific policy interventions are analyzed critically.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (05.09.2017)

BERTRAND, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

DLOUHODOBÝ záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR. Praha: MŠMT, 2010.

HAVLÍK, R. & KOŤA, J. (2007) Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.

ILLICH, J. (2001) Odškolnění společnosti. Praha: SLON.

KELLER, J. & TVRDÝ, L. (2008) Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství.

KLESAJÍCÍ výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Zpráva spol. McKinsey&Company, 2010 (nepublikováno)

LIESSMANN, K., P. (2008) Teorie nevz

dělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

LORENZ, K. (1990) 8 smrtelných hříchů. Praha: Panorama.

PRůCHA, J. (1999) Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál.

PRůCHA, J. (ed.) (2009) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

Straková, J., Tomášek, V. & Palečková, J. (1998) Mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělání. Souhrnné výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha: VÚP.

Straková, J. et al. (2002) Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: ÚIV.

ŠTECH, S. (2013) Když je kurikulární reforma evidence less. Pedagogická orientace, 23(5).

TOMÁŠEK, V. et al. (2008) Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: UIV.

URBÁNEK, P. (2004) Vzdělávací politika a pedagogický výzkum. Liberec: TU v Liberci.

Výsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech 1995 - 2000. Praha: ÚIV, 2002.

WALTEROVÁ, E. (2006) Srovnávací pedagogika: vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: UK.

ZÁVĚREČNÁ zpráva podskupin NERV pro konkurenceschopnost a podporu podnikání. Kapitola III – Vzdělanost. Praha: MŠMT, 2011

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (05.09.2017)

Znalost odborné terminologie a dovednost chápat pedagogické jevy, na základě výzkumných nálezů kriticky analyzovat, zhodnocovat aktuální témata školské politiky, a to v aplikaci k přírodovědnému vzdělávání. Absolvent kurzu bude schopen kritické analýzy aktuálních jevů vzdělávací politiky v historickém, vývojovém i srovnávacím kontextu. 

Na základě prostudované literatury vypracovat studii (rozsah 6-8 stran).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html