SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Paradigms in Educational and Psychological Research - OD0102129
Title: Výzkumná paradigmata v pedagogickém a psychologickém výzkumu
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
The course will focus on two main approaches to psychological research, will explore mixed methodologies and leading students to a critical assessment of prevailing, "paradigmatic" methodological approaches to the sub-areas of educational and psychological research. On the basis of the current educational and psychological reasearch literature, the students will analyze the strengths and weaknesses of dominant methodological approaches.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
  • Základní: MIOVSKÝ, Michal:. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006.
  • Základní: HENDL, Jan:. Kvalitativní výzkum. Praha, Portál, 2005.
  • Základní: ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K.:. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál, 2007.
  • Základní: HENDL, Jan.:. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha, Portál, 2004.
  • Doporučená: ŘEHÁK, J., ŘEHÁKOVÁ, B.:. Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Academia, Praha, 1986.
  • Doporučená: Reis, H.T., Judd, Ch. M.:. Handbook of Research Methods in Social and Personality Psychology. Cambridge University Press. 2000.
  • Doporučená: Klasická učebnice metodologie - učí přemýšlet metodologicky.
  • Doporučená: CHRÁSKA, M.:. Metody pedagogického výzkumu Základy kvantitativního výzkumu. Grada 2007.
  • Doporučená: MORGAN, D.L.:. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Albert, Boskovice, 2001.
  • Doporučená: URBÁNEK, T.:. Psychosémantika. Psychosémantický přístup ve výzkumu a diagnostice. Psychologický ústav AV ČR a Nakladatelství Pavel Křepela, Brno 2003.
  • Doporučená: SPSS 14 made simple (2006). New York: Psychology Press.
  • Doporučená: URBÁNEK, T.:. Strukturální modelování v psychologii. Brno, Křepela, 2004.
  • Doporučená: Douglas, M., Teti:. The Handbook of Research Methods in Developmental Science. Blackwell Publishing. 2006.
  • Doporučená: FERJENČÍK, J.:. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Portál, Praha, 2000.
  • Doporučená: STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J.:. Základy kvalitativního výzkumu. Albert, Boskovice, 1999.
  • Doporučená: KERLINGER, F. N.:. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). Vyd. 1. Praha : Academia, 1972.
Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)

participation in a research project

Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)

Quantitative research, qualitative research, mixed methodologies

Course completion requirements -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)

Oral examination

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html