SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Somatopaedy and its methodology I. - OCRS18UC35
Title: Somatopedie a metodika somatopedická I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OCRS18UC23
Is pre-requisite for: OCRS18UC36
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.06.2019)
Mental constitution of a physically handicapped person in conditions of institutional care and beyond, socialization influences. Psychological issues of a disease as a concept and specifics of coping with age-related illnesses. Psychological diagnostics of physical disability. The danger of (psychological) anaclitic depression and hospitalism.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Hájková, V. Podpora  speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním  znevýhodněním, PedF UK, Praha, 2008.

Opatřilová, D., Zámečníková, D.: Somatopedie. Brno: Paido 2007.

Křivohlavý: Psychologie zdraví. Praha: Portál 2003.

Langmaier, Balcar, Špitz: Dětská psychoterapie.  Praha: Portál 2000.

Hruška, J.: Komplexní systém výchovně vzdělávací péče o tělesně postižené děti a mládež. Praha: Septima 1995.

Vítková, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR 2001.

Pfeiffer, J. Facilitační metody v léčebné rehabilitaciPraha: Avicenum, 1976.

Pfeiffer, J. a kol. Rehabilitace, léčebné, pracovní a sociální aspektyPraha: UK, 1989.

Vojta, V., Peters, Vojtův princip,Praha: Grada, 1995.

Dylevský, I. Funkční anatomiePraha: Grada, 1998.

Ortopedická protetika - odborný časopis FOPTO (Federace ortopedických protetiků technických oborů).

Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido 2000.

Vítková, MSomatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

Vliv neurotraumat na psychiku jedince, poúrazové stavy. Důsledky hybného postižení pro socializaci OTZP. Možnosti profesionální přípravy tělesně postižených a jejich pracovní zařazení v současných podmínkách u nás a v zahraničí. Organizace sdružující tělesně postižené. Kvalifikace-rekvalifikace TZP osob, změny v akceptaci postižení, sebereflexe, trénink sociálních dovedností, nezávislý život, volba oboru a vzdělávací cesty, metodika vzdělávání dospělých osob s tělesným postižením. Partnerský a rodinný život OTZP. Základní vyšetřovací a terapeutické techniky v rehabilitaci, základy vývojové kineziologie. Relaxační techniky v rehabilitaci, facilitace, techniky manuální medicíny, metoda Kennyové, PNF, Bobathova metoda, metoda podmiňování, reflexní lokomoce, senzomotorika, Bruggerův přístup. Metody fyzioterapie. Diagnostické a terapeutické postupy u poruch CNS, kloubů, svalů, fascií, kůže, periostu a vnitřních orgánů. Sociální rehabilitace, základní vyšetření a diagnostika, hodnocení kvality života, soběstačnost a komunikace. Ortopedie jako vědní obor, vyšetřovací metody v ortopedii, prevence, terapie, rehabilitace, vrozené a získané vady kostí a kloubů, poruchy svalového aparátu, vady páteře, důsledky metabolických poruch, ortopedická korekce vad pohybového aparátu, protetika - indikace z pohledu rehabilitačního lékaře, technika a ergoterapeuta, osobní protetické prostředky, vývoj, adaptace a údržba. Implantáty a protetika – aktuální vývoj u nás a v zahraničí

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

seminar work

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html