SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Surdopedy and its methodology II. - OCRS18UC34
Title: Surdopedie a metodika surdopedická II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : OCRS18UC33
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.06.2019)
Characteristics of communication strategies of hearing impaired pupils, the definition of educational and educational programs. Current system of schools and facilities for people with disabilities and their didactic characteristics. Development of special methods of education and teaching of the hearing impaired.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Doležalová, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice.Brno: MU, 2012.

Hádková, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015.

Hádková, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátemPraha: Pedagogická fakulta UK, 2012.

Hádková, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. S.34-58.  In Květoňová, L. VŠ studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb.Brno: Paido, 2007.

Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu I. Septima, Praha 2000 (1997)

Hrubý, J.: Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II. Septima, Praha 1998.

Horáková, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012.

Komorná, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk.Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008.

Komorná, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. 

Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990.

Krahulcová, B.: Komunikace sluchově postižených. Karolinum, Praha 2002.

Šándorová,Z.: Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie.Gaudeamus, HK, 2003.

Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996.

Sovák M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980.

Sovák,M.:Logopedie předškolního věku, SPN, Praha 1984.

Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984.

actual journals

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a školského věku. Teorie znakových jazyků. Historiografie a význam znakových jazyků pro sluchově postižené. Klasifikace vizuálně-motorických znakových jazyků těžce sluchově postižených. Znakový český jazyk. Dokumentace znakového jazyka. Metodika výuky znakového jazyka. Teorie překladu do znakového jazyka. Prstové abecedy a možnosti jejího využití.

Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako formy dorozumívání sluchově postižených. Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace.

Charakteristika komunikačních strategií sluchově postižených školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů. Současný systém škol a zařízení pro osoby s postižením a jejich didaktická charakteristika. Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených. Historický vývoj vyučovacích metod. Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální komunikací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy.

Charakteristika předmětových metodik: individuální a skupinová logopedická péče sluchově postižených dětí a žáků. Charakteristika výukových textů. Upravované texty pro SP. Problematika čtení a výchova ke čtenářství. Možnosti využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky na školách.

Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu.

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

written test and oral exam

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html