|
|
|
||
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.06.2019)
|
|
||
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)
Hamadová, P., Květoňová, L., Nováková, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido 2007. Květoňová-Švecová, L. Oftalmologie. Brno: Paido 2000. Květoňová-Švecová, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku.Brno: Paido, 2004. Ludíková,L. Tyflopedie. In Valenta.M akol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál 2014. Keblová,A.: Zrakově postižené dítě. Praha: Septima 2001. Keblová, A.: Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima 1999. Keblová,A.: Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima 1999. Štancel, J.: Telesná výchova hluchoněmých a slepých žiakov. Bratislava: SPN 1983. Tampírová, L. a kol.: Metodický průvodce ke slabikáři pro 1. ročník základní školy pro nevidomé a základní školy pro žáky se zbytky zraku. Praha: SPN, 1980 Wiener, P.: Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených. Praha: Avicenum, 1986. Vágnerová, M: Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995. Vítková, M (ed).: Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením.Paido, Brno, 1999. Vítková, M (ed).Integrativní školní /speciální) pedagogika. Brno, MSD, 2003. Jesenský, J: Prostor pro integraci, Comenia consult 1993. Jesenský, J.: Rehabilitace zrakově postižených a způsoby její realizace, SNS v ČR 1992. Jesenský, J.: Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených, Praha UK 1995. |
|
||
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)
Psychologie školního dítěte, problematika zrakově postižených dětí při vstupu do škol, příčiny zrakových vad u slabozrakých dětí, čtení, psaní, jazyková a literární výchova slabozrakých, užití speciálních metodik dle aprobačního předmětu, základní metodické pokyny pro práci s dětmi se zbytky zraku, principy zrakové hygieny, zraková terapie. Seznámení s teoretickými východisky rehabilitace a možnostmi její realizace v praxi u osob se zrakovým postižením (ZP): celková životní situace osob se ZP (problémové oblasti, typy poškození zrakových funkcí a jejich dopad v praktickém životě); teoretická východiska rehabilitace, zvláště rehabilitace sociální (vztah procesu sociální rehabilitace a integrace, rehabilitace v jednotlivých věkových obdobích s důrazem na období dospělosti); přehled jednotlivých programů sociální rehabilitace ZP; historie a institucionalizace rehabilitace ZP; využití pomůcek v procesu rehabilitace, vztahy mezi rehabilitací a odstraňováním architektonických bariér; zásady kontaktu s člověkem se zrakovým postižením. Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami, speciálně pedagogické působení jako významný faktor optimálního vývoje dítěte. Vstup dítěte se zrakovým postižením do školy. Povinné vzdělávání žáků se zrakovým postižením, přechod k předprofesní a profesní přípravě. Podmínky integrativní výchova a vzdělávání. Reedukace zraku u dětí s narušeným binokulárním viděním. Vizuální vnímání a kognitivní vývoj. Vizuální reflexe, vizuální pozornost. Rozpoznávání vzoru, vnímání kontrastu, rozpoznávání obličeje, percepce barev, vizuomotorika. Sociální učení. |
|
||
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)
written test and oral exam |