SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speech therapy and its methodology I. - OCRS18UC29
Title: Logopedie a metodika logopedická I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
The aim of the course is to acquaint students with a wide range of developmental speech disorders in the context of the educational system.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Výuka bude probíhat prezenční formou. 

Literature -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido. 

KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.

KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.

LECHTA, Viktor a kol (2005): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál 

LECHTA, Viktor a kol. (2003): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál

LOVE, R.J., WEBB, W.G. (2009): Mozek a řeč. Praha: Portál.

SMOLÍK, Filip, SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ Gabriela: (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.  

PIPEKOVÁ, Jarmila at al. (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozšiř. vydání. Brno: Paido 

ŠKODOVÁ, Eva, JEDLIČKA, Ivan a kol. (2007): Klinická logopedie. 2., aktualizované vydání. Praha: Portál.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-

7315-075-1.

LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-

643-8.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Ontogeneze řeči jako východisko. Patologie v řeči a jazyce dle různých parametrů. Narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy, poruchy plynulosti řeči, mutismus.  Metody a postupy v logopedickém pohledu. Práce s rodinou.  Základní diagnostické  logopedické postupy. Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika). Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání. Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání.

Course completion requirements -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

portfolio, colloquium

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html