SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to neurology and psychiatry - OCRS18UC23
Title: Základ neurologie a psychiatrie (eto, psycho, somato)
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: MUDr. Lukáš Martinkovič
Is co-requisite for: OCRS18UC35, OCRS18UC25
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
Neurology course for students of special education is taught together with psychiatry. General neurology, anatomy, physiology and pathophysiology of the nervous system, neuron and reflex activity. Description, diagnosis, classification, treatment and prevention of mental disorders.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

HRBEK, J. Neurologie III. díl, Obecná syndromologie, Topická diagnostika. Praha: SPN, 1982.

HRBEK, J. Neurologie IV. díl, Obecná syndromologie, Topická diagnostika. Praha: SPN, 1983.

KAPOUNEK, B., KAPOUNEK, A. Ortopedie a neurologie pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1989. ISBN

80-7066-073-2.

LESNÝ, I. Dětská neurologie. PRAHA: Avicenum, 1980.

LESNÝ, I., ŠPITZ, J. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-22922-0.

LESNÝ, I. a kol. Obecná vývojová neurologie. Praha: Avicenum, 1971.

ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6.

VYMAZAL, J. A KOL. Základy obecné neurologie. Praha: Avicenum, 1975.

Malá,E,Pavlovský,P.: Psychiatrie. Učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese. Praha: Portál 2002.

J,Malá,E.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál 2000.

Hoschl,C.,Libiger, J.,Švestka,J.: Psychiatrie. Praha: Tigis 2002.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Obecně jsou studenti seznámeni se základními anatomickými, histologickými a fysiologickými pojmy, týkajícími se centrálního i periferního nervového systému, svalstva i skeletu. Dále jsou seznámeni se základními neurologickými pojmy, syndromy (fyziologie a patofyziologie nervového systému, neuron a reflexní činnost, motorický a senzitivní systém a jeho poruchy, periferní nervový systém a vegetativní autonomní systém, mozkové (hlavové) nervy, retikulární formace mozkového kmene, mozková kůra, funkční asymetrie mozkových hemisfér). Vyšetřovací metody v neurologie, objektivní neurologické vyšetření, včetně vyšetření kojence, seznámení s problematikou neurovývojových poruch, autismu, vrozených vývojových vad, nádorů, hydrocefalu, neuroinfekce, úrazů centrálního i periferního nervového systému.

Cílem kurzu je popis, diagnostika, klasifikace, léčení a prevence duševních poruch, na jejichž rehabilitaci a reedukaci se často podílí i pedagog. Výuka by měla posluchače seznámit se základy obecné a speciální psychiatrie, především s jejich diagnostikou a reedukací. Výuka se zaměřuje i na praktické dovednosti pedagoga u jednotlivých skupin pacientů (strukturované vyučování, individuální přístup…). Pojetí duševních poruch a poruch chování, jejich klasifikace, porozumění jejich příčinám i léčebné přístupy prošly v poslední době mnoha změnami. Samostatná učebnice psychiatrie a pedopsychiatrie pro pedagogy není v nynější době k dispozici.

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

written test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html